مراسم امضای این پیمان که ثمره تلاش سه ساله دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای اصلاح پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) ۱۹۹۴ بود، در شهر مکزیکو سیتی برگزار شد. ترامپ مدعی بود نفتا به قیمت از دست رفتن میلیونها شغل بخش تولیدی آمریکا تمام شده است.

در مراسم امضای این پیمان، آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رییس جمهور مکزیک، کریستینا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید حضور داشتند.

در نتیجه همکاری کم‌سابقه دو حزب آمریکا در دوران جنگهای تجاری ترامپ، این پیمان همزمان با استیضاح رسمی ترامپ امضا شد.

سیچ مک کانال، رهبر اکثریت سنای آمریکا اظهار کرد ترجیح می‌دهد پس از برگزاری استیضاح ترامپ که احتمالا به سال آینده می‌کشد، درباره این پیمان رای گیری شود. اگرچه درباره اجرای مقررات کارگران در مکزیک بحثهایی پیش آمد اما رابرت لایتیزر یک صدایی اتحادیه‌ها، کسب و کارها و بازیگران عرصه سیاست در این زمینه را یک معجزه خواند و اظهار کرد این توافق، گواهی بر مزایای این پیمان بود.

توافق آمریکا-مکزیک-کانادا بیش از یک سال پیش امضا شد تا جایگزین نفتا شود اما نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا اصرار داشتند پیش از رای دادن به آن در بخشهای محیط زیستی و مقررات نیروی کار تغییراتی داده شود.

تاخیر در تصویب این پیمان، موجودیت آن را به خطر انداخته بود و ابهامات سرمایه گذاری در هر سه کشور ایجاد کرده بود و کشاورزان آمریکایی که از مناقشه تجاری با چین لطمه دیده‌اند را به شدت نگران ساخته بود.

بر اساس گزارش رویترز، حاصل مذاکرات فشرده‌ای که طی یک هفته گذشته بین دموکراتها، دولت ترامپ و مکزیک در جریان بود مقررات سخت گیرانه درباره حقوق کارگران بود که هدف آن کاهش برتری حقوق پایین کارگری در مکزیک است. مقامات کانادا و آمریکا اعلام کرده‌اند این پیمان دربرگیرنده مکانیزمی برای بررسی رعایت حقوق اتحادیه در سطح کارخانه در مکزیک از سوی کارشناسان کارگری متخصص است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.