محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در خصوص افزایش قیمت ارز گفت: دلایل افزایش نرخ ارز را باید در چند فاکتور جستجو کرد؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم افزایش قیمت بنزین آن هم بدون آماده سازی جامعه بر تمام کالاها اثر می‌گذارد و برخی کالاهای حساس زودتر و بیشتر متاثر از این اتفاق خواهند شد که در بازار ایران ارز و طلا جزو این کالاها هستند و هرگونه اتفاق مثبت و منفی بر روی آنها اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اتفاقات پس از افزایش قیمت بنزین است که باعث ایجاد نگرانی در جامعه شد و هر زمان که نگرانی و عدم ثبات در جامعه به وجود آید طلا و ارز بلافاصله تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

لاهوتی با اشاره به ناآرامی‌های عراق گفت: نکته دیگر کاهش صادرات و اختلال در آن به دلیل اتفاقات عراق است که باعث شده تا حدودی عرضه ارز را تحت تاثیر قرار دهد اما از همه مهمتر فضای روانی است که موج‌سواران در این شرایط ایجاد کردند و به افزایش قیمت ارز دامن زدند. به طوری که رسانه‌های معاند اگر ۱۰ واحد افزایش قیمت ارز رخ داده باشد آن را ۲۰ واحد اعلام می‌کند تا یک جو روانی منفی‌ در بازار ایجاد کنند. جالب اینجاست که این تاثیرات بر نقل و انتقال پول‌های بزرگ دیده نمی‌شود بلکه بر روی اسکناس و پول‌های خرد است که بیشتر مانور می‌دهد.

وی به بخشنامه جدید بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: مطابق این بخشنامه به هر کد ملی در سال فقط یک بار در سال ۲۲۰۰ یورو تعلق می‌گیرد پس افرادی که نیازمند ارز بیش از این هستند به سمت بازار غیررسمی می‌روند و این بر قیمت ها تاثیر می‌گذارد و در نهایت با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و زمان مفاصا حساب شرکت‌هایی که فعالیت بین المللی دارند تاثیرات محدودی بر روی بازار ارز می‌گذارند.

لاهوتی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت بنزین افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت ارز طبیعی است اما بیش از آن فاقد توجیه اقتصادی است و وضعیت اکنون به خاطر جو روانی است که اگر ثبات و اطمینان به بازار برگردد این حباب از بین می‌رود و شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.