تا پایان دومین روز از آذرماه ، یارانه بنزین برای ۶۰ میلیون نفر یا به عبارت دیگر نزدیک به ۱۸ میلیون خانوار ایرانی بنا بر اعلام محمدباقر نوبخت واریز شد. دولت با پیش بینی سازوکاری خواستار ثبت تقاضا از سوی کسانی شد که نیاز به دریافت یارانه بنزین دارند. طبق آخرین آمارها بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست در این راستا ثبت شده است اما آنچه اهمیت دارد این است که تمامی درخواست‌ها پس از شرکت در آزمون وسع، با مجوز صادره مبنی بر بازبینی تمامی حساب‌های بانکی و تراکنش‌ها تعیین تکلیف می‌شوند .

 هر چند بحث بر سر دسترسی یا عدم دسترسی به حساب‌های بانکی در این راستا بالا گرفت اما سخنگوی طرح کمک معیشتی ، در این باره توضیح داد که دخالت انسانی در بازبینی حساب‌ها صورت نمی‌گیرد. وی در توضیح این مطلب افزود: شما در سال می‌دانید چند تراکنش در شبکه شاپرک انجام می‌شود؟ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان حجم تراکنش است. ما هم چند تراکنش به آن اضافه می‌کنیم و درخواست به سمت بانک مرکزی می‌فرستیم و می‌گوییم فلان فرد از این میزان مجموع درآمد بالاتری دارد یا خیر؛ مجموع واریزی و هزینه را در نظر می‌گیریم. شاخص‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کنکاش کنیم. اصلا نه امکانش وجود دارد و نه فرصتش وجود دارد. ما می‌خواهیم از سیستم بانک مرکزی استعلام بگیریم.

 چه کسانی منتظر نباشند؟

هر چند شمار ثبت درخواست برای دریافت یارانه بنزین بالاست اما به استناد شاخص های اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش مهمی از کسانی که متقاضی دریافت یارانه بنزین هستند، مشمول آن نخواهند شد. خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.

خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد و خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند ، این یارانه را دریافت نمی‌کنند. این یارانه به کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه‌پرداز داشته باشند و خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیر زیارتی داشته‌اند نیز تعلق نمی گیرد. در عین حال گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳ میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، از این یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

خانوارهای یک نفره که بیش از ۴ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشند، نیز مشمول دریافت این یارانه نخواهند بود . سقف درآمد برای خانوار دو نفره و سه نفره نیز به ترتیب ۵ و ۶ میلیون تومان در ماه اعلام شد و خانوار چهار و پنج نفره بیشتر نیز اگر ماهانه بیش از هفت و هشت میلیون تومان درآمد داشته باشند، مشمول دریافت این یارانه نخواهند بود.

 میدری ، معاون رفاه وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی می گوید بخش مهمی از افراد که یارانه بنزین نگرفته‌اند در این شرایط قرار دارند . وی از این دسته از افراد که شش میلیون خانوار را تشکیل می‌دهند، خانوارهای متوسط رو به بالا یاد کرد.

آنها که یارانه نمی‌گیرند کمک معیشتی می‌گیرند؟

 سئوال مهمی که این روزها مطرح این این است که آیا یارانه بنزین به کسانی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، تعلق می‌گیرد؟ ان گونه که سخنان مقامات رسمی نشان می دهد پاسخ این سئوال منفی است .

بررسی‌ها نشان می دهد سه گروه خانوار یارانه نقدی دریافت نمی کنند. گروه اول را افرادی که از سال‌ها پیش انصراف داده یا از ابتدا یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند.

خانوارهایی که به دلیل تغییرات شناسنامه ای( طلاق، تولد، و...) تعداد نفرات خانواده آنها تغییر کرده است و خانوارهایی که کمتر از ۸ ماه از قطع واریز یارانه نقدی آنها گذشته است نیز گروه دوم و سوم را در بر می گیرد.

 هر چند میرزایی، سخنگوی طرح یارانه معیشتی گفته بود از ابتدای دی ماه ثبت نام برای دریافت این یارانه توسط خانوارهایی که یارانه نقدی نمی گیرند، فراهم است، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای شفاف در این خصوص تاکید کرد: «درخواست بررسی مجدد و ثبت‌نام برای دریافت یارانه‌ای که در طرح حمایت معیشتی دولت تعریف شده است، صرفاً در خصوص بسته حمایتی معیشتی حاصل از منابع سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین است.

این اطلاعیه افزود: در سال جاری هیچ قانون و بودجه‌ای برای پرداخت یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی به افراد غیرمشمول و یارانه‌اولی وجود ندارد و پیش‌بینی نشده است.

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته مقرر بود برای اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی (یارانه بنزین) با شماری گیری # ۶۳۶۹ * با شماره سرپرست خانوار، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کرده و پس از ثبت اعتراض منتظر دریافت پیامکی حاوی کد ره‌گیری می ماندند. پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به سامانه اعلام‌شده در پیامک یا دفاتر پیشخوان،فرد، اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت بسته معیشتی اعلام‌ کرده و به دولت اجازه می دهد حساب‌های بانکی را بررسی کرده و در صورت احراز نیازمندی، بسته معیشتی دو ماه گذشته را یک‌جا به‌ حساب جاماندگان واریز کند.

با این حال برخی پیامک را دریافت نکردند و در نتیجه سخنگوی طرح حمایت معیشتی دولت اعلام کرد: کسانی که با ثبت‌نام در سامانه پیامک دریافت نکرده‌اند از صبح (یازدهم آذرماه) فرصت یافتند تا به‌جای کد رهگیری که برای آنها ارسال نشده شماره‌ حسابی را که یارانه نقدی برای‌شان واریز می‌شود را به‌عنوان کد رهگیری در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند و از این طریق مراحل اعتراض خود را کامل کنند.افراد سالمندی که دسترسی به سیم‌کارت شخصی ندارند هم می‌توانند برای ثبت درخواست خود شماره ملی و شماره‌حساب واریز یارانه نقدی را در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند.

این مراحل نشان می دهد کسانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند، امکان ثبت نام را در سایت دارا نیستند.

درحال حاضر چیزی حدود ٧٦‌میلیون ایرانی یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی دریافت می‌کنند و از این تعداد تنها ٦٠‌میلیون نفر کمک‌های حمایتی را علاوه بر یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی دریافت می‌کنند و به این ترتیب دولت چیزی حدود ١٦‌میلیون ایرانی را از فهرست دریافت کمک‌های حمایتی حذف کرده است که با درنظرگرفتن بعد خانوار چهارنفره این تعداد تقریبا چهارمیلیون خانوار می‌شوند.

یارانه بنزین برای خانوار ۱ نفره، ۵۵ هزار تومان؛ خانوار ۲ نفره، ۱۰۳ هزار تومان؛ خانوار ۳ نفره، ۱۳۸ هزار تومان؛ خانوار ۴ نفره، ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵ نفره، ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.