«صباح الخالد» نخست‌وزیر کویت امروز یکشنبه تأکید کرد که موفقیت ابتکار صلح هرمز پیشنهادی ایران به روابط تهران با کشورهای جهان بستگی دارد و بایستی این روابط طبیعی باشد.

به نوشته روزنامه کویتی «الرأی»، الخالد گفت که اساس طرح صلح هرمز یک مسئولیت منطقه‌ای است، همچنانکه طرح‌های دیگری اعم از طرح «نگهبان» پیشنهادی آمریکا، طرح اروپا و روسیه در این باره وجود دارد.

وی افزود: «برای اینکه طرح ایران مقبول واقع شود بایستی رابطه تهران با کشورهای (جهان) یک رابطه طبیعی باشد و موفقیت طرح ایران نیز به فراهم شدن شرایط مناسب نیاز دارد.»

پیشتر روزنامه کویتی«الجریده» به نقل از یک مسئول کویتی که به نام او اشاره‌ای نشده بود، نوشت که رایزنی‌ها درباره «طرح صلح هرمز» همچنان ادامه دارد و کویت هنوز موضع مشخصی در این باره اتخاذ نکرده و پیش‌بینی می‌شود که پاسخ نهایی به این طرح در نشست شورای همکاری خلیج فارس که دسامبر آینده در ریاض برگزار خواهد شد، اعلام شود.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از پاسخ مثبت سه کشور به نامه رئیس‌جمهور درباره طرح صلح هرمز خبر داد و گفت که «نامه‌ای که به سران کشورهای ذیربط در منطقه یعنی شش کشور حاشیه خلیج فارس و عراق دادیم، دو سه کشور پاسخ مکتوب به نامه رئیس جمهور دادند و بقیه هم در حال بررسی هستند. قرار است در مکانیسم دسته جمعی طرح ایران بررسی شود که امیدواریم این اقدامات نتیجه دهد و باب همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باز شود که از سوء استفاده بیگانگان در این منطقه جلوگیری کنیم.»

از سوی دیگر «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان فردا دوشنبه به تهران می‌آید و گفته می‌شود که او در این سفر موافقت کشورش با طرح صلح هرمز را به مقامات ایران ابلاغ خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.