با امدن بلومبرگ به میدان انتخابات امریکا، سوال اصلی این است که او چقدر بخت برنده شدن در مقابل ترامپ را دارد. حالا دیگر کم و بیش تمرکز ها از روی وارن و سندرز برداشته شده و همه چشم ها به سمت دو سرمایه دار و ثروتمند امریکایی است که ممکن است تا چند ماه دیگر در مقابل هم قرار بگیرند و با یکدیگر بر سر ریاست جمهوری ایالات متحده رقابت کنند. بلومبرگ به دلیل ثروت فراوان و امپراطوری رسانه ای و البته خوشنامی سیاسی، از اقبال خوبی برخوردار است. در مقابل ترامپ هم طرفداران سرسختی دارد که مجذوب او شده اند. در خبرآنلاین با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مورد شانس بلومبرگ در انتخابات پیش روی آمریکا به گفتگو نشستیم:

چشم ها در امریکا به بلومبرگ دوخته شده. کسانی که از ماندن ترامپ در کاخ سفید در دوره بعد می ترسند، به این مرد هفتاد و هفت ساله به چشم یک شانس برای نجات امریکا نگاه می کنند و بر روی ثروت فراوانش حساب باز کرده اند. در مقابل ترامپ سعی می کند خود را بی اعتنا نشان دهد. به نظر شما بلومبرگ در مقابل رئیس جمهور فعلی که به خوبی می داند چطور از رسانه برای نشان دادن خودش استفاده کند چقدر شانس پیروزی دارد؟

بلومبرگ فعلا وارد انتخابات درون حزبی شده و باید بتواند از ۱۵۰ ایالت حداقل رای ۲۰ ایالت را به دست بیاورد. بعد از آنکه نتیجه این انتخابات روشن شد، تازه مشخص می شود که او می تواند رقیب قدری برای ترامپ باشد یا نه. الان برای پیشبینی نتیجه نهایی خیلی زود است. در حال حاضر دو نوع گمانه زنی وجود دارد. برخی به ثروت بلومبرگ اشاره می کنند که از ترامپ هم خیلی بیشتر پول دارد و می گویند که او با این همه پول هر کاری که بخواهد می تواند بکند . برخی اما نظر متفاوتی دارند و معتقدند که رای دهندگان دموکرات خیلی پذیرای او که اندکی دست راستی به حساب می آید نیستند.

یک بحثی که این روزها مطرح شده این است که دموکرات ها از قصد بلومبرگ را به میدان کشانده اند تا بتوانند حواس ها را از ایده های سوسیالیستی وارن و سندرز دور کنند. در واقع دموکرات های سنتی تر به شدت نگران جایگاهشان در میان رای دهندگان هستند. به نظر شما این تحلیل می تواند به واقعیت نزدیک باشد؟

یک نگرانی هایی در امریکا بابت چپ روی برخی کاندیداها وجود دارد و این درست است. ترامپ هم بیش از همه مردم این کشور را از ظهور سوسیالیست ها می ترساند و می گوید اگر سوسیالیست ها بیایند، بخش خصوصی را تعطیل می کنند و مالکیت فردی را بر میدارند و جامعه اشتراکی می سازند. در درون حزب دموکرات هم البته نگرانی هست. مثلا اوباما و جریان مرکز گرا این نگرانی در مورد چپ روی برخی کاندیداها را بیان کرده و خواهان کنترل آن شده اند. هر سه این افرادی که این روزها در نظرسنجی ها رتبه اورده اند، یعنی پیت بوتیجیج، الیزابت وارن و برنی سندرز تمایلات چپ دارند و مدتی است که مورد توجه هم قرار گرفته اند. به همین دلیل بلومبرگ بر روی این موضوع ممکن است در انتخابات میان دوره ای مانور دهد.

بلومبرگ فرد لیبرالی است. او از نیویورک امده و سبقه ترقی خواهانه دارد و نظریاتش هم پیشرو هستند. اما در حوزه اقتصاد و تامین منافع شرکت های بزرگ و سیاست خارجی او محافظه کار است. به همین دلیل است که شایعه ای وجود دارد که او آمده تا حواس ها را از سمت سندرز و وارن که طرح های اقتصادی جنجالی مطرح می کنند، پرت کند و بتواند دل ثروتمندان را هم به دست بیاورد. جالب است که خود سندرز هم در میان ثروتمندان طرفدار کم ندارد و حداقل در میان حامیان مالی او هم ثروتمندان زیادی به چشم می خورند.

یک موضوعی که مهم است بدانیم، اینکه ایا مردم عادی و رای دهندگان به دموکرات ها هم مثل سرانشان فکر می کنند؟ یعنی همانقدر که سران حزب نگران برخی چپ روی ها هستند، برای مردم هم همین اهمیت دارد یا اولویت های دیگری دارند. در سال ۲۰۱۶ ما متوجه شدیم که بین خواسته های مردم و سران، شکاف بسیار عمیق وجود دارد. باید برای دیدن این شکاف ها و تحلیلشان منتظر نظرسنجی های اینده بمانیم. شاید تا دو سه هفته دیگر بشود این موضوع را بیشتر تحلیل کرد.

بنیانگذار استارباکس پیش از بلومبرگ پا به میدان انتخابات گذاشت و دیدیم که مجبور شد از رقابت ها خارج شود. او هم قردی ثروتمند و مشهور بود و حالا این نگرانی وجود دارد که استقبال از بلومبرگ هم مانند هاوارد شولتز پیش برود. به نظر شما ممکن است بلومبرگ هم با عدم استقبال دموکرات ها مواجه شود؟

هاوارد شولتز که موسس استارباکس بود، یک سرمایه دار است که بنای یک برند را گذاشته و شهرت دارد. اما او یک چهره سیاسی نبود و به همین خاطر هم کنار کشید چون متوجه شد که بخت زیادی ندارد. اما در مورد بلومبرگ اوضاع متفاوت است. او هم ثروت بسیار زیادی دارد و هم یک سیاستمدارخوشنام است. این فرد سه سال شهردار نیویورک بوده و نیویورک یک ابرشهر بسیار مهم است. در عرصه بیزینس و تجارت هم که ما می دانیم او بسیار خوب عمل کرده است. بنابراین بلومبرگ یک پشتوانه سیاسی خوب دارد و در حزب دموکرات هم حامی مالی و هم یک چهره تاثیرگذار و یک وزنه به حساب می آید. این موضوعات کمک می کند که او به سرنوشت شولتز دچار نشود.

در انتخابات امریکا هیچ چیز قطعی و قابل پیشبینی نیست. پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶، رئیس جمهور شدن ترامپ یک معجزه به حساب می آمد. ما فعلا شاخص و متری نداریم. فعلا سه نفر اصلی یعنی بایدن، وارن و سندرز جلو هستند. حتی بوتیجیج با سندرز که سومین نفر است هم فاصله چشم گیری دارد. اما او فعلا مثل یک ستاره نو ظهور در انتخابات اخیر است که درخشیده و مورد توجه قرار گرفته، اما با موفقیت فاصله زیاد و معناداری دارد. او فعلا در ایالت های معدودی شانس داشته که یکی از آنها آیووا بوده. می دانیم که او شهردار یک شهر کوچک هم هست و این نمی تواند به او کمک زیادی بکند. در شرایط فعلی افراد عادی چندان این مرد جوان را نمی شناسند و رای قابل توجهی هم ندارد. فعالین کمپین ها و روزنامه نگاران و .. با چهره او اشنا هستند اما آنها رای قابل توجهی را شامل نمی شوند. اما در آمریکا هیجان انتخابات مقدماتی ممکن است که همه چیز را یک مرتبه عوض کند و ببینیم که بوتیجیج بالاتر از بقیه کاندیداها امده.

واقعیت این است که غول های سیاسی در امریکا رو به افول هستند و کم شانس ها شانس بیشتری برای مورد توجه قرار گرفتن دارند. همانطور که دیدیم در ۲۰۱۶ هم غول ها زمین خوردند و ترامپ بالا آمد. شاید این اتفاق برای دموکرات ها هم در ۲۰۲۰ بیافتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.