گرچه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به دلیل استعفای پیشگیرانه او عملا برگزار نخواهد شد ولی بررسی دلایلی که نمایندگان مجلس را به استیضاح او کشاند خالی از لطف نیست. از دلایلی که به عنوان استیضاح وی مطرح شد ممنوعیت صادرات محصولات مازاد کشاورزی و عدم حمایت از صادرکنندگان بود. همچنین عدم اجرای قوانین پنج ساله ششم و بودجه سنواتی در کنار عدم اجرای خرید قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم. همچنین برخی از نمایندگان باور داشتند تا حجتی با با مدیران متخلف در مجموعه خود که تخلفات مالی داشتند برخورد نکرده است و این امر سبب شده تا تخلفات گسترده‌ای در واردات محصولات کشاورزی رخ دهد.

این میان سخت شدن شرایط کشور سبب شده بود تا توانایی دولت که در زمینه مالی و ارزی با محدودیت مواجه شده دیگر برای تامین کالاهای اساسی و مهار قیمت‌های آن شده بود. از سوی دیگر انحصار در واردات و عدم رعایت مفاد اقتصاد مقاومتی و رها کردن تولید داخل هم از دیگر دلایل این استیضاح بود.

البته می‌توان گفت وقتی درآمدهای ارزی دولت کمتر از نیازهای داخلی است و شرایط به گونه‌ای نیست که بودجه کافی به هر بخش تعلق بگیرد، عملا وزیر و مدیر مربوطه هم نمی‌تواند در حوزه خود فعالیت‌های ثمر بخش داشته باشد. همچنین نیاز روز افزون داخل به مواد غذایی و تولیدات کشاورزی عملا سبب شده تا مسئولان این حوزه‌ها به جای صادرات تمایل داشته باشند تا تولیدکنندگان محصولات خود را در داخل به فروش برسانند تا این نیز سبب شود که نیاز داخل به قیمتی ارزان‌تر به دست متقاضیان برسد.

این ها در کنار یک دیگر می‌توانست به دفاع وزیر جهاد کشاورزی در مجلس از عملکرد خود بیانجامد اما حجتی که در دو سال گذشته کمتر خود را در دید رسانه‌ها قرار می‌داد دیگر تاب ادامه دادن را نداشت. وزیری که ۶ سال در دولت روحانی حضور داشت و حتی در آغاز دور دوم شایعه شده بود وزیر راه و شهرسازی شود حالا دیگر به نمایندگان مجلس پیش دستی کرد تا به کار خود در دولت پرمخاطره خاتمه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.