طرح استیضاح محمود حجتی روز ۲۸ آبان ماه با ۳۸ امضا درهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. حجتی پیش از این هم در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار گرفت اما در نهایت با ۱۱۷ رای مخالف به استیضاح خود، در برابر ۱۰۵ رای موافق به فعالیت خود به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد. ممنوعیت صادرات، اجرا نکردن قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، به‌کار‌گیری مدیران متخلف در سمت‌ها، تخلف در واردات محصولات و... از جمله محورهای استیضاح این بار او عنوان شده است. به دنبال آن روز شنبه هفته جاری علی اصغر یوسف‌نژادعضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه روز سه‌شنبه این هفته خبر داد.درهمین راستا حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز شنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه وزارت جهاد یکی از ارکان تنظیم بازار است، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را درشرایط فعلی به مصلحت کشور ندانست.اما در شرایطی که خبرها تا ظهر دیروز از برگزاری جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی برای سه‌شنبه این هفته حکایت می‌کرد، عصر روز گذشته اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی استعفا داده، اما رئیس‌جمهور استعفای او را نپذیرفته است. وی درگفت‌وگو با «ایسنا» افزود: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز (یکشنبه) به ما اعلام کردند که آقای وزیر استعفا داده‌اند و آقای رئیس‌جمهور هم نپذیرفته است. در صورت پذیرفته شدن، وزیر جهاد در صحن مجلس حضور نخواهد یافت، اما در هر دو صورت ما بحث استیضاح را در جلسه علنی روز سه‌شنبه خواهیم داشت.عباسی همچنین گفت: هنوز نماینده دولت درخصوص حضور وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه به ما اعلامی نداشته است، برهمین اساس طبق آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح وزیر سه‌شنبه هفته جاری در جریان خواهد بود.

از سوی دیگر علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی سه‌شنبه برقرار است و منتفی نشده است.به گزارش «ایسنا» وی در ادامه گفت: حتی اگر ایشان در جلسه استیضاح حاضر نشود هم استیضاح برقرار است.این عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: اگر آقای حجتی استعفا بدهد و رئیس‌جمهور استعفای ایشان را بپذیرد و برای وزارت جهاد کشاورزی هم سرپرست تعیین شود در این صورت استیضاح منتفی خواهد شد.همزمان قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند درمجلس درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه استعفای وزیر جهاد کشاورزی صحت دارد، گفت: این استعفا مربوط به قبل است که تاکنون برای آن تعیین تکلیفی نشده است. در واکنشی دیگر نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: در صورت پذیرش استعفای وزیر جهاد کشاورزی توسط رئیس‌جمهور، حجتی سه‌شنبه به مجلس نمی‌آید.

ازسوی دیگر احمد علیرضابیگی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس روز گذشته درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: وزیر جهاد کشاورزی از روز شنبه به دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرده است که به هیچ‌وجه در جلسه استیضاح شرکت نمی‌کند. او این امر را به معنای استعفای حجتی تلقی کرد.