محمدرضا باهنر شب گذشته، ۲۹ آبان ماه، در نشست جامعه اسلامی مهندسین خراسان در بنیاد فرهنگی مهر رضوان رجایی با اشاره به حوادث چند روز اخیر و دغدغه‌های موجود در این خصوص اظهار کرد: در نظرات مختلف مردم برخی اینگونه مسائل اخیر را تحلیل می‌کنند که افزایش قیمت بنزین سناریویی از قبل تعیین شده برای بر هم زدن مملکت و به آشوب کشاندن آن بوده و برخی دیگر اعتقاد دارند چنین نیست و عمدی در کار نبوده اما بی‌تدبیری و بی‌توجهی این مسائل را به وجود آورده است. امروز بین مردم سوالاتی در مورد مساله افزایش نرخ بنزین وجود دارد. به عنوان نمونه برخی می‌پرسند آیا زمان مناسب اجرای این طرح اکنون بود؟ آیا اصلا چنین کاری ضرورت داشت؟ و... . از دیگر سو برخی دیگر نیز روی تایید این طرح توسط مقام معظم رهبری سوال می‌کنند که آیا ضرورت داشت ایشان آبروی خویش را برای کسانی که در اجرای طرح افزایش نرخ بنزین تدبیر نکردند، هزینه کنند؟

وی ادامه داد: در این پروژه حتما اشکالاتی وجود دارد ولی آیا این مسائل در حدی است که باید از کل طرح افزایش نرخ بنزین عقب‌نشینی کرد؟ پاسخ به مسائلی مانند اینکه آیا بهتر نبود که مقام معظم رهبری مسئولیت اجرای این طرح را نمی‌پذیرفتند، نیاز به تحلیل‌های دقیق دارد. برخی می‌پرسند چرا مقام معظم رهبری از این طرح حمایت کرده‌اند که حالا اگر مردم خواستند اعتراضی کنند، این اعتراض علیه دولت و مجلس باشد؛ باید توجه داشت بالاخره مملکت صاحب دارد.

اهم اظهارات باهنر در ادامه می آید: 

* اصلا مساله این نیست که ایشان خود را خرج دولت کرده باشند. مگر مملکت مال دولت، مجلس یا قوه قضاییه است؟ مملکت صاحب دارد. به عنوان نمونه تا ۳ روز پیش از زمان پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ امام می‌فرمود «جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان»؛ پس از پذیرش قطع‌نامه ایشان نامه‌ای خطاب به مجلس نوشتند و خطاب به نمایندگان دلایل پذیرش قطع‌نامه را بیان کردند و فرمودند من آبروی خویش را با خدا معامله می‌کنم و خوب هم معامله کردند. تمام زندگی مقام معظم رهبری نیز برای برافراشته نگاه داشتن پرچم نظام جمهوری اسلامی بوده است. اصلا مساله این نیست که ایشان آبروی خود را برای کسی هزینه کرده باشد. سلول به سلول بدن ایشان وقف نظام است.

مصلحت نیست پروژه عظیم تغییر نرخ بنزین حتی ۵ ساعت پیش از رسیدن موعد اجرا اعلام شود

* مصلحت نیست چنین پروژه عظیمی حتی ۵ ساعت پیش از رسیدن موعد اجرای آن، اعلام شود. برخی نمایندگان اعتراض داشتند که چرا خبری از اجرای این طرح نداشتند. اعتقاد من این است که اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد، حداکثر ۱۰ تا ۱۲ نفر باید زمان آن را بدانند. اگر افراد بیشتری از زمان اجرای این طرح با خبر بودند، مسائل ناگواری رخ می‌داد؛ صف‌های عظیم بنزین شکل می‌گرفت که هر کدام می‌توانست یک تله انفجاری برای مردم باشد.

* نکته بعدی هم مربوط به زمان اجرای طرح است که برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا زمان میلاد پیامبر(ص) یا شلوغی‌های عراق این طرح در کشور ما اجرا شد؟ بالاخره در ایران اسلامی با این سابقه تاریخی تقریبا همه زمان‌ها برای ما حساس است. اینکه بیان کنیم تغییر زمان اجرای طرح حساسیت آن را کاهش می‌داد، تحلیل دقیقی نیست. البته اینکه در اجرای این طرح اعلام نشده همه فرآورده‌های نفتی گران می‌شود، کار مدبرانه‌ای بود.

احتمال شکل‌گیری یک حرکت ملی مانند حماسه ۹ دی طی روزهای آینده

* براساس اطلاعات موجود در بسیاری از شهرها محور کار اغتشاشات ۵ تا ۶ نفر بوده‌اند که می‌دانستند چه اقداماتی انجام داده و برای این کار آموزش دیده بودند.

* با این حال مهم‌ترین عاملی که موجب شد مردم در مقابل این جریانات ایستادند و علیه آن موضع گرفتند، فهم مردم از قیمت امنیت است. امروز در کشور ما نعمت امنیت مفقود نیست و همه مردم از آن برخوردارند و با تمام وجود آن را درک و حس می‌کنند و در مقابل ناامنی می‌ایستند. احتمال دارد طی روزهای آینده یک حرکت بزرگ ملی مانند ۹ دی علیه این اغتشاشات صورت گیرد. البته دلخوری‌ها، بلاتکلیفی‌ها و گلایه‌مندی‌ها در کشور ما زیاد است ولی باید برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کرد.

انشالله ظرف ۴، ۵ روز آینده اینترنت وصل می‌شود

* انشالله ظرف ۴، ۵ روز آینده اینترنت وصل می‌شود، با این حال در روز ابتدایی اجرای این طرح وزارت ارتباطات حدود ۲۴ ساعت با تاخیر اقدام به قطع اینترنت کرد. اگر تعللی در این زمینه بوده باید به این موارد رسیدگی شود چراکه این مساله شوخی نیست و هزینه‌های سنگینی برای کشور دارد.

سیاسیون نسبت به انتخابات در خوف و رجا باشند

*(با اشاره به فرا رسیدن موسم انتخابات مجلس): امروز افراد سیاسی، خصوصا جامعه اصولگرایی و انقلابی، باید برای انتخابات آینده در خوف و رجا باشند. اگر کسی فکر کند این دوره دوره پیروزی ماست، این دروازه اول شکست است. انتخابات نیازمند تبلیغ، ادبیات صحیح، برنامه منجسم و... است. در حال حاضر شورای ائتلاف اصول‌گرایان در حال کار بوده که نقدهایی به آن وارد است اما قرار نیست مغازه‌ای در مقابل آن‌ها باز کنیم. باید تلاش کنیم و صحبت کنیم تا این شورا جامع‌تر کار کند.

رقیب ما حواس جمعی دارد

* باید توجه داشت رقیب ما حواس جمعی دارد. رقیب در میدان اقتصاد با ما رقابت نمی‌کند و میدان را به مساله آزادی‌ها منتقل می‌کند و مسائلی از این قبیل که اصول‌گرایان با FATF مخالفند، اهل جنگند و ما اهل صلح هستیم، مخالف رفتن بانوان به ورزشگاه‌ها هستند و ما نیستیم و... را مطرح می‌کنند. باید ادبیات ما مردم‌فهم باشد و واقعیات را به مردم بگوییم. لازم است توجه شود مساله وحدت باید جزو اصلی‌ترین مباحث ما در انتخابات باشد. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که اگر اصول‌گراها در مشهد با هم ائتلاف نکنند، ماجرای شورای شهر تکرار می‌شود. باید همه ما مصمم برای وحدت باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.