آیین تجلیل از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس چهارشنبه شب بیست و نهم آبان ماه به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی با عنوان ویژه برنامه «بزرگداشت موسیقی جنگ» در تالار وحدت تهران برگزار شد.

درابتدای این برنامه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید تعدادی از نوازندگان و اعضای پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر این مجموعه پس از اجرای زنده سرود ملی کشورمان به اجرای قطعه خاطره انگیز «بانگ آزادی» به خوانندگی محمد گلریز پرداختند. پس از اجرای این قطعه نوبت به اجرای یکی از آثار ماندگار دوران دفاع مقدس با عنوان «این پیروزی خجسته باد این پیروزی» رسید.

بعد از اجرای این قطعات کلیپی از هنرمندان پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران از جمله به نمایش درآمد. در این فیلم هنرمندانی چون محمد گلریز، محمد جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت موسیقی کشورمان به بیان خاطرات خود از حضور ارکستر سمفونیک تهران در جبهه‌ها به منظور تقویت روحیه رزمندگان سخن گفتند.

انتقاد آقای مشاور از کم توجهی به نسل جدید

سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز در این بخش از برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه گفت: فرصت اندگی داریم و اگر بخواهیم از باب حماسه و موسیقی و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن بگوییم بضاعت بنده اندک است. اما بنده عرض می‌کنم موسیقی، ادبیات، شعر و تصنیف همزاد انسان بوده و در غم و شادی، سختی‌ها و آسانی‌ها و هرآنجا که زندگی حضور دارد موسیقی و هنر هم وجود دارد. هنرهایی که در بستر فرهنگ ایرانی اسلامی هزار و چند صد سال پیشینه دارد.

وی ادامه داد: ما امروز  هنرمندان عزیز را می‌ستاییم و امیدواریم جوانان خلاق این عرصه به پیروی از هنرمندان پیشکسوت پا به میدان نهند و در اشاعه فرهنگ ایرانی_اسلامی و آنچه در گذشته داشتیم نه آرمانگرایانه و نه دست نیافتنی تلاش کنند. ما اگر امروز نتوانسته ایم برای نسل تشنه امروز که دل در گروه فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند، آب گوارا تهیه کنیم و آنها نیز به سراغ آب‌های آلوده رفتند، آنها مقصر نیستند. ما باید خودمان را ملامت کنیم که این نسل را نشناختیم تا به اندازه نیاز معارف اسلامی و دفاع مقدس منتقل کنیم و کاری کردیم که آنها سراغ آب‌های آلوده رفتم. اما بنده معتقدم امروز هم دیر نیست و ما می‌توانیم تصمیم‌های خوب گرفته و روزهای خوبی را در عرصه انقلاب اسلامی داشته باشیم.

اجرای قطعه موسیقایی «ای ساربان» به آهنگسازی محمد ریاحی که در دوران دفاع مقدس به خوانندگی مهرداد کاظمی اجرا شده بود، بخش دیگری از برنامه بود که گلریز از مخاطبان در تالار وحدت خواست تا به یاد مهرداد کاظمی وی را تشویق کنند.

تجلیل از نوازندگان و هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس

بعد از اجرای این بخش نوبت به بخش قدردانی از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در حضور مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران رسید که در این بخش احمد عزیز، جهانگیر زمانی، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، هوشنگ گنج بر، محمدرضا جعفری بهنام، مهرداد کاظمی، زنده یاد کیومرث میردادیان، زنده یاد امیر بهشتی، محمد گلریز، منوچهر پناهی نژاد، سیامک میردادیان، حسن زهری، رضا صنعتی نژاد، محمد علی لقا، مسعود عالمی،  غلامعلی صابری، محمدرضا صفی، بابک میردادیان، علی اکبر فیض، علی حیدری، محمدرضا داور پناه مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.