مراسم «چراغداران فرهنگی؛ نکوداشت زنده‌یاد محسن رضایی» نویسنده، پژوهشگر و دبیر هشت دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،‌ عصر امروز( یکشنبه ۲۶ آبان) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

رضایی به کارهای کارشناسی‌شده اعتقاد داشت

نیکنام حسینی‌پور در ابتدای این برنامه به سابقه شناخت و همکاری با زنده‌یاد رضایی اشاره کرد و گفت: «من با محسن رضایی از سالیان قبل آشنایی داشتم اما سال گذشته به مناسبت برگزاری بهتر هفته کتاب و دریافت کمک‌های فکری و مشورت‌های راهبردی بیشتر با او آشنا شدم.»

وی با اشاره به کارهای کارشناسی‌شده و حرفه‌ای او در حوزه فرهنگ و کتاب اظهار کرد: «از ویژگی‌های منحصربه‌فرد محسن رضایی این بود که در انجام کارهایش همیشه اعتقاد به کارهای کارشناسی‌شده داشت.»

حسینی‌پور با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های محسن رضایی می‌توان به مستندسازی فعالیت‌هایش اشاره کرد، تصریح کرد: «محسن رضایی دبیر هشت دوره هفته کتاب بود و فعالیت‌هایی که در آن دوره انجام می‌داد را به شکل مستند در اختیار موسسه خانه کتاب قرار داده‌بود که ما حالا از بسیاری از این مستندات استفاده می‌کنیم.»

وی افزود: «این پژوهشگر فرهنگی به انتقال تجربه و تداوم فعالیت‌های فرهنگی بسیار معتقد بود و با اعتقاد به این اصل، همیشه می‌گفت فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ باید مداوم و همیشگی باشد تا در فرهنگ تاثیرگذاری ایجاد کند.»

حسینی‌پور همچنین یادآور شد: «ما سال گذشته و امسال محسن رضایی را به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب منصوب کردیم اما در ۲۶ شهریورماه او را از دست دادیم و اجل فرصت همکاری دوباره با این فعال فرهنگی را از ما گرفت. روحش شاد؛ امیدوارم که ما بتوانیم رهروان خوبی برای ادامه راه او باشیم و از تجربیاتش در ادامه مسیر استفاده کنیم.»

محسن رضایی سرباز فرهنگ بود

در بخش دیگری از این مراسم، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خدمات شایان این خادم حوزه نشر گفت: «محسن رضایی، سرباز حوزه فرهنگ بود. من از سال ۱۳۸۰ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با او آشنا شدم و حدود ۴۰ ماه با او همکار بودم.»

حق‌شناس با تاکید بر تاثیرگذاری محسن رضایی بر بهبود شرایط در حوزه فرهنگ در جامعه گفت: «اگر امروز فرهنگ کشور ما به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی مطرح است، به‌خاطر تلاش و زحمات چنین نیروهای ارزشمندی است که بی‌ادعا در این عرصه کار می‌کنند.»

عمری کوتاه اما پربرکت

در این ادامه این مراسم، احمد مسجد جامعی در تکریم و تجلیل از محسن رضایی اظهار کرد: «این شخصیت فرهنگی هیچوقت تظاهر به کاری نمی‌کرد بلکه واقعا آن کار را انجام می‌داد. رضایی، به دانایی و بهبود آینده حوزه فرهنگ تظاهر نمی‌کرد؛ بلکه به آن امید داشت و به همین دلیل کمتر در میان اهالی فرهنگ دیده شد.»

نسل مردان بی‌ادعایی چون محسن رضایی باید ادامه‌دار باشد

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، حسین میرزایی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی بود. او درخصوص اخلاق و رفتار محسن رضایی گفت: «رضایی متبسم و جدی بود. به چیزی که اعتقاد داشت با صراحت کامل عمل می‌کرد. در این چندسال اخیر در هیئت علمی جایزه کتاب سال حضور فعال داشت و جایزه «نشان دهخدا» را پایه‌ریزی کرد.»

وی افزود: «آن مرحوم پس از بازنشستگی به مسیر فرهنگ که اعتقادش بود، ادامه داد. جای او در این حوزه و در میان جمع ما خالی‌ است. من امیدوارم که نسل مردان بی‌ادعایی همچون؛ محسن رضایی ادامه‌دار باشد تا حوزه فرهنگ همیشه سرافراز و سربلند قد علم کند.»

در ادامه نکوداشت محسن رضایی، فاضل جمشیدی دوست و همکار این پژوهشگر فرهنگی که خواننده و موسیقی‌دان است، با اشاره به خاطره‌ای از زنده‌یاد رضایی گفت: «روزی در یک دیداری از محسن رضایی پرسیدم که چرا هیچوقت کارهایی که انجام می‌دهی را اعلام نمی‌کنی؟ شاید بتوانی از دیگر سازمان‌ها یا مسئولان کمکی برای بهبود فعالیت‌هایت دریافت کنی، او گفت:اگر مصلحت‌اندیشی، تشریفات و محافظه‌کاری در بین مدیران ما نبود، اوضاع ما و مردم در این چهل سال انقلاب اسلامی بهتر بود.»

در ادامه این مراسم، محمدرضا رضایی، فرزند زنده‌یاد محسن رضایی نیز پشت تریبون رفت و گفت: «پدرم مثل سرباز بود؛ چه در زمان جنگ و ۸ سال دفاع مقدس و چه در حوزه فرهنگ که همچون سربازی به جامعه خود خدمت می‌کرد. از پدرم تنها یک نام نیک برای ما باقی‌مانده‌است که امیدوارم بتوانم این مسیر را با یاد و خاطره‌اش ادامه بدهیم.»

در پایان مراسم نیز با حضور احمد مسجد جامعی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم حیدری، نیکنام حسینی‌پور، مجید صیادی و عباس نظری‌راد از خانواده محسن رضایی تجلیل به‌عمل آمد و از کتاب «برگ‌ها» که ماحصل تلاش‌های او در حوزه فرهنگ بود، رونمایی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.