با شروع سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، دولت طرح حمایت از معیشت خانوار را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد که منابع ناشی از افزایش قیمت که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده، به مردم بر می‌گردد.

بر این اساس، قرار شد برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز شود.

پرداختی این طرح، در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله اول آن ساعت ۲۴  شب گذشته (۲۷ آبان) به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شده است.

طی برنامه زمان‌بندی شده، مرحله دوم واریز چهارشنبه(۲۹ آبان) و مرحله سوم نیز ساعت ۲۴ شنبه (دوم آذرماه) است.

حذف سه دهک بالا از یارانه بنزین

جمعیت هدف این طرح حمایتی، حدود ۱۹ میلیون خانوار اعلام شده که تاکنون جزئیات دقیق آن از سوی سازمان برنامه و بودجه مشخص نشده، ولی قرار است حدود ۶۰ میلیون نفر این منابع را دریافت کنند که حدود ۱۸ میلیون نفر کمتر از جمعیت ۷۸ میلیون نفری است که در حال حاضر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

با این وضعیت احتمالا همان سه دهک بالای درآمدی که قرار بود از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، مشمول دریافت کمک حمایتی در افزایش قیمت بنزین نشده‌اند.

این در حالی است که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد دهک‌های بالای درآمدی بیش از ۲۰ برابر سایر دهک‌ها از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و اکنون در طرح اصلاح قیمت سوخت و یارانه‌های پنهان به طور طبیعی در اولویت حذف قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.