صحنه سیاسی لبنان شب گذشته (پنجشنبه شب) صحنه تحول مهمی بود که در جریان آن محمد الصفدی برای نخست وزیری این کشور معرفی شد.

در این میان منابع لبنانی اعلام کردند در پی دیدار شب گذشته سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با "علی حسن خلیل" وزیر اقتصاد و معاون سیاسی "نبیه بری" رئیس پارلمان این کشور و حاج "حسین الخلیل" معاون سیاسی حزب الله ، سعد حریری از معرفی محمد الصفدی برای نخست وزیری خبر داد.

این در حالی است که حزب الله و جنبش امل به رهبری نبیه بری در این خصوص سکوت کرده اند.

علی حسن خلیل و حسین الخلیل در روزهای اخیر دیدارهای متعدد و گفتگوهای فشرده ای با حریری داشتند که در آن حریری همچنان بر بازگشت به نخست وزیری مشروط به تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) پافشاری کرد حال آنکه حزب الله و جنبش امل تشکیل دولت تکنو-سیاسی متشکل از افراد متخصص و کارشناس و نیز چهره های سیاسی را خواستارند.

مواضع متناقض سنیوره و میقاتی در قبال نخست وزیری حریری

به نوشته روزنامه الجمهوریه ، فواد سنیوره (۲۰۰۵-۲۰۰۹)، نجیب میقاتی (۲۰۱۱-۲۰۱۴) و تمام سلام (۲۰۱۴-۲۰۱۶) سه نخست وزیر سابق لبنان، نخست وزیری مجدد سعد حریری را خواستار شده و از نیروهای سیاسی خواستند ماموریت او را تسهیل کنند.

این سه در آغاز ناآرامی های لبنان همبستگی خود را با سعد حریری اعلام کردند اما اندکی بعد سنیوره در گفتگو با روزنامه سعودی "عکاظ" و میقاتی در گفتگو با شبکه "الحدث" وابسته به عربستان سعودی استعفای او را خواستار شدند و اکنون بار دیگر با تغییر موضع خود، نخست وزیری مجدد حریری را خواستار شده اند.

این در حالی است که "جبران باسیل" وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان امروز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ام. تی. وی" لبنان گفت که محمد الصفدی وزیر دارایی سابق با تصدی ریاست دولت آینده "در صورت موافقت نیروهای سیاسی اساسی شرکت کننده در دولت" موافقت کرده است.

باسیل پیش بینی کرد در صورت ادامه روند به روال طبیعی، رایزنی های جریان های سیاسی از روز دوشنبه به منظور توافق نهایی درباره نخست وزیری الصفدی آغاز خواهد شد و در غیر این صورت، در شرایط کنونی باید در انتظار توافق بر سر نام نخست وزیر آینده باقی ماند.

در هر حال شب گذشته در پی انتشار خبر معرفی الصفدی برای  نخست وزیری، شماری از معترضان در برابر منزل مسکونی او در "طرابلس" واقع در شمال لبنان تحصن کرده و علیه او شعار دادند.

در این میان شبکه تلویزیونی ام.تی.وی اعلام کرد، ساختار پیشنهادی  برای دولت آینده تکنو- سیاسی خواهد بود.

تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها پنجشنبه شب ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) آغاز شد؛  در دومین هفته اعتراض های حریری با اعلام اینکه به بن بست رسیده است، از نخست وزیری استعفا کرد و یک روز پس از آن ضمن اعلام آمادگی برای نخست وزیری دوباره  آن را به تشکیل دولت فن سالار مشروط کرد؛ از آن زمان رایزنی ها بین وی و حزب الله و جنبش امل  در فواصل زمانی مختلف ادامه داشت و حزب الله و امل تشکیل دولت تکنو-سیاسی را خواستار شدند، اما حریری بر شرط خود پافشاری کرد و ۱۰ روز پیش نیز اظهار داشت، اصراری برای بازگشت به نخست وزیری ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.