به گزارش النشره، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در گفت‌وگوی تلویزیونی در واکنش به تحولات اخیر این کشور گفت: تظاهرات با خواسته‌های اقتصادی در نتیجه مالیات‌های اعمال شده آغاز شد و در نهایت به خواسته‌های سیاسی منجر شد.

وی افزود: این طبیعی است که وقتی اعتماد میان ملت و دولت از بین برود، مردم خواهان برکناری دولت بشوند. خواسته‌های معترضان به حق و مشروع بوده و خواسته خود من نیز هستند.

میشل عون تصریح کرد: ما طرف‌های مختلف را به گفت‌وگو فراخواندیم اما پاسخی در این باره دریافت نکردیم. ما در یک جامعه سیاسی متناقض هستیم و به دنبال ایجاد تناقضات جدید نیستیم. ما می‌خواهیم یک قضاوت منسجم داشته باشیم تا طرح مشخصی را برای اجرا تهیه کنیم.

وی ادامه داد: ما باید مورد اعتماد مردم باشیم و ایجاد دوباره اعتماد به زمان و تلاش طبق نقشه راه نیاز دارد. من سه مرتبه از معترضان خواستم تا با اتحاد برای انجام اصلاحات تلاش کنند و ما را در این مسیر یاری کنند اما هیچ پاسخی نشنیدم.

این مقام لبنانی در ادامه تأکید کرد: اکنون زمان ساختن کشور و اقتصاد آن است.

میشل عون افزود: اولین دلیل وجود فساد در دستگاه قضا مداخله سیاسی است، قاضیانی وجود داشتند که به خاطر خدمت به سیاستمداران پاداش می‌گرفتند.

وی عنوان کرد: مبارزه با فساد، اوضاع اقتصادی و کار برای یک جامعه مدنی سه نکته اصلی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. اگر به این سه مورد اکتفا کنیم به ساخت کشور منجر خواهند شد اما این سه اصل در حال حاضر وجود ندارند.

رئیس جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به موضوع تشکیل دولت جدید کشورش، گفت: دولتی باید تشکیل شود که جرأت مقابله با فساد را داشته باشد، یک طرح اقتصادی را تصویب کند و به شکل گسترده‌تری در جامعه مدنی حضور داشته باشد. این جامعه نیازمند تلاش سخت است و نمی‌دانیم که به چه مقدار زمان نیاز داریم؛ چراکه این مسأله مربوط به تغییر سنت‌ها، آداب و رسوم و ادغام بخش‌های جامعه با یکدیگر است.

وی همچنین اظهار کرد که او عدم تمایل سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان برای تصدی دوباره این منصب را حس کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.