«ساسان کاظمی‌نژاد» امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه وضعیت پرداخت یارانه در سایر سوخت‌ها مانند گازوئیل، ‌ گاز، ‌برق و ... بر همین صورت است، ‌ادامه داد: اگر چه صنایع مختلف مانند فولاد یا پتروشیمی صادرات دارند و ارزآوری به کشور انجام می‌دهند اما این صنایع، سوخت خود را با قیمتی نزدیک به صفر از دولت دریافت می‌کنند و این باعث می‌شود یارانه پنهان سوخت در کشور بسیار بزرگ باشد.  

وی افزود:‌همین امر باعث شده تا ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری بیشتر از کشور چین با ۱.۸ میلیارد جمعیت یارانه انرژی پرداخت کند و رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در دنیا را داشته باشد.

کاظمی‌نژاد با اشاره به اینکه تمام این یارانه توسط مصرف‌کننده نهایی مصرف نمی‌شود، ‌ تاکید کرد: خودروسازان نیز باید ماشین را با استاندارد بسازد و حمل و نقل عمومی درست شود.  

وی ادامه داد: همچنین مسائل انرژی‌های مصرفی در بین صنایع اصلاح شود و تبدیل انرژی از اولیه به ثانویه و هدر رفت انرژی مورد توجه قرار گیرد تا یارانه انرژی کمتری توسط دولت پرداخت شود.

معاون حمل و نقل بهینه‌سازی مصرف سوخت، متوسط مصرف سوخت در خودروهای اروپایی را ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دانست و گفت: اما این رقم در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت، ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و این به جز خودروهای فرسوده‌ای است که همچنان فعالیت می‌کنند و اگر آمار این خودروها را نیز در نظر بگیریم این عدد به ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلیو متر طی مسافت می‌رسد.  

وی به راندمان پایین نیروگاه‌های تولید برق کشور نیز اشاره کرد و افزود: صنعت آجر ایران در تعداد بلوک‌های تولید مساوی با متوسط دنیا، ‌۷۰  درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در واقع صنایع ایران صنایعی هستند که از نظر کارایی مصرف انرژی از متوسط جهانی پایین‌ترند و این امر مصرف و شدت انرژی در کشور را بالا می‌برد.

به گفته کاظمی‌نژاد، ایران اکنون سه برابر میانگین جهانی و ۵ برابر میانگین کشورهای پیشرفته انرژی مصرف می‌کند.  

وی ادامه داد: قیمت بنزین باید واقعی شود اما بقیه موارد نیز نیازمند اصلاح است. از سوی دیگر برای واقعی‌شدن قیمت بنزین باید به دهک‌های پایین جامعه نگاه کنیم تا عدالت اجتماعی لحاظ شود.

معاون حمل و نقل بهینه‌سازی مصرف سوخت، تاکید کرد: سهم مصرف انرژی در سبد مصرف دهک‌های پایین جامعه ۱۵ درصد است اما این عدد برای دهک‌های بالا زیر یک درصد را نشان می‌دهد و این در شرایطی است که دهک‌های بالا بیشترین مصرف انرژی را دارند و سهمشان از مصرف انرژی به مراتب بیشتر از دهک‌های پایین جامعه به شمار می‌رود.  

وی افزود: ‌این نسبت عادلانه باید به گونه‌ای باشد تا با واقعی‌شدن قیمت بنزین دهک‌های بالا قیمت واقعی را بپردازند و در دهک‌های پایین باید اقدامات جبرانی انجام شود و این هزینه را به نوعی به این بخش از جامعه بازگردد.

کاظمی نژاد ادامه داد: همچنین باید در جای دیگری فرصت‌هایی دهند تا از لحاظ اجتماعی عدالت برقرار شود و در این بین ایجاد کارت انرژی می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد عدالت اجتماعی - اقتصادی بعد از واقعی‌شدن قیمت بنزین به شمار آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.