منابع آگاه می گویند چین توافقی که تنها به نفع آمریکا باشد را نمی خواهد. یک مقام چینی گفته است اگر اوضاع دوباره وخیم شود، ما همواره می توانیم خرید را متوقف کنیم.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یک ماه پیش اعلام کرد دولتش با چین به توافقی رسیده است که کاخ سفید از آن به عنوان فاز اول توافق تجاری یاد می کند. از آن زمان بیانیه های متعددی درباره پیشرفت این توافق صادر شده اما جزییات دقیقی اعلام نشده است. ترامپ شنبه هفته جاری اعلام کرد که مذاکرات با چین به خوبی پیش می‌رود اما آمریکا تنها در صورتی با چین توافق امضا خواهد کرد که برای کشورش مناسب باشد. وی همچنین گفت: گزارشهای نادرستی درباره تمایل آمریکا برای لغو تعرفه‌ها روی کالاهای چینی در فاز اول توافق منتشر شده است.

دولت ترامپ روی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی تعرفه وضع کرده در حالی که پکن روی حدود ۱۱۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرده است. چین در راستای این توافق، خواهان حذف این تعرفه‌ها است که خسارت زیادی به اقتصاد جهانی وارد کرده‌اند

ترامپ علنا اعلام کرده که چین می تواند حداکثر ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکایی را خریداری کند که بیش از دو برابر میزان خرید سالانه‌ای است که چین پیش از آغاز جنگ تجاری داشته است. مقامات آمریکایی مدام این موضوع را در مذاکرات مطرح می کنند در حالی که پکن حاضر نیست چنین رقمی را در یک مدت زمانی مشخص متعهد شود. خریداران چینی احتیاط را ترجیح می دهند تا بر مبنای شرایط بازار خرید کنند.

بر اساس گزارش رویترز، مازاد عرضه محصولات کشاورزی در چین به قیمتهای داخلی به شدت ضربه خواهد زد و تعادل عرضه و تقاضا را برهم می‌زند. بعلاوه شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی باعث تلف شدن قابل توجه خوکها در چین شده و تقاضا برای سویا که ماده خوراکی اصلی و بزرگترین واردات کشاورزی از آمریکا است را کمتر کرده است. خریداران کشاورزی چینی که مجموعه ای از شرکتهای دولتی و خصوصی هستند معمولا از ارزانترین منابع خرید می کنند. درخواست آمریکا از چین برای تعهد به خرید حجم عظیمی از محصولات صرفنظر از این که اقتصادی یا مورد تقاضا هستند، مستلزم این است که دخالت دولت اعمال شود این برخلاف تقاضایی است که آمریکا در مناقشه تجاری اخیر با چین دارد که چین به یک اقتصاد مبتنی بر بازار تبدیل شود و حمایت از شرکتهای دولتی و اولویت دادن به شرکتهای داخلی به جای رقیبان خارجی را، متوقف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.