سرلشکر حسین سلامی امروز (چهارشنبه) در چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه، با اشاره به تنوع تهدیدهای دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: مقابله با این آرایه‌های متنوع و بهم پیوسته قدرت‌های بزرگ امروز یک مسئولیت فوق العاده بزرگ و الهی است.

وی با بیان اینکه فضای عمل اطلاعات ما یک فضای جهانی است، گفت: کار اصلی جامعه اطلاعاتی روشن کردن دامنه و قلمرو فضای حرکت نظام و انقلاب اسلامی است؛ ما باید دوردست‌ها را خوب ببینیم. محیط و قلمرو خود را روشن و مشخص کنیم، کار اصلی جامعه اطلاعاتی فراهم کردن دقت و صحت عمل و تصمیم درست است.

سرلشکر سلامی در ادامه با بیان اینکه نقطه آغاز کار جامعه اطلاعاتی فضای تفکر دشمن است، اظهار کرد: شناخت دشمن اول از شناخت نوع تفکر و فضای تصمیم او آغاز می‌شود. درگیر شدن در مساحت ذهنی دشمن، اولین کار جامعه اطلاعاتی است و هیچ عملی در میدان واقعیت بدون ساختن یک تصویر در ذهن صورت نمی‌گیرد، باید بر قوه عاقله دشمن تسلط پیدا کنیم تا دریابیم که دشمن چگونه می‌اندیشد.

وی افزود: راهبرد، محصول تفکر دشمن است، اگر به این موضوع دست پیدا کنیم که دشمن چگونه می‌اندیشد و در جست و جوی چه اهدافی است و ارزیابی او درباره ما چیست و با چه قاعده‌هایی می‌خواهد عمل کند، می‌توانیم اقدامات و تصمیم‌های درست را تبیین کنیم.

سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنان خود اطلاعات را نرم افزار حکمرانی و حکومت داری دانست و گفت: سیستم اطلاعاتی به اندازه یک دولت مستقر و حاکم، نرم افزار حرکت تولید می‌کند و هر دولت و حاکمیتی بر مبنای اندیشه‌های اطلاعاتی حرکت کند، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شود.

فرمانده کل سپاه کشف روابط به هم پیوسته آرایش‌های دشمن را مهم ارزیابی کرد و گفت: کشف روابط بازیگران محیط خارج با محیط داخل دارای اهمیت است، این کشف یک کار اطلاعاتی است.

وی با بیان اینکه امروز به ندرت می‌توان پیش بینی کرد که دو ارتش کلاسیک با هم یک جنگ تمام عیار داشته باشند، گفت: قدرت‌ها از اینگونه اقدامات منصرف شده اند و تفکر مدل جنگ‌های قرن ۲۰ و آغاز قرن ۲۱ تغییر کرده است، هزینه‌های جنگ‌ها بالا رفته و میل به تلفات انسانی کاهش پیدا کرده است. چهره مواجهه تغییر کرده؛ مواجهه به صورت نقطه‌ای و پراکنده در جریان است و جنگ‌ها محدود، کوتاه، نقطه‌ای و نیابتی شده اند.

سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، راهبردها بهم پیوسته و خطرناک‌تر شده اند، افزود: راهبردهای اقتصادی در کنار راهبردهای روانی، فرهنگی و اجتماعی چهره مواجهه‌های جدید هستند، اطلاعات در این زمینه‌ها بایستی بسیار تقویت شود.

وی با طرح این سوال که امروز نقش اطلاعات ما در جنگ اقتصادی چیست؟ گفت: آیا ما برای چنین جنگی نقشه راهی ترسیم کرده ایم تا دقیقا ابتکارها، ارتباط‌ها و ظرفیت‌ها و راهکارهای دشمن را بشناسیم، در اداره کردن جنگ اقتصادی بیشترین سهم را اطلاعات دارد.

فرمانده کل سپاه با کلیدی دانستن شناخت عملیات روانی دشمن، گفت: عملیات روانی ذاتا کار اطلاعاتی است، اما نیازمند شناخت روانی و اجتماعی دشمن است، اینکه دشمن از چه چیزی می‌ترسد، ما را چگونه به تصویر می‌کشد و چگونه می‌توانیم تصویر مطلوب از خود ارائه دهیم.

سردار سلامی در ادامه سخنان خود، شناخت روابط بین دولت ها، استفاده از شکاف‌های موجود در روابط بین الملل، فضاهای نفوذ و شناخت خطوط قرمز دشمنان برای تاثیرگذاری را از نکات مهم دانست و گفت: اطلاعات باید مینیاتوری به رویدادها و اتفاقات بنگرد، نکات کلیدی و کوچک برای اثرگذاری تعیین و اقدام شود، پیدا کردن هدف‌های کوچک و پرتاثیر از اهمیت بسزایی برخوردار است و اطلاعات باید جزئی نگر و دقیق اقدام کند.

فرمانده کل سپاه پیش بینی، پیشگیری و مهار در محیط داخلی و خارجی را یکی از کارویژه‌های اصلی اطلاعات دانست و تاکید کرد: شناخت روندها در اطلاعات برای پیش بینی مهم است. روندها، مسیرساز است. روندها می‌توانند به کشف تحولات آتی کمک کنند، شناخت روندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و تغییرات اجتماعی باید مورد توجه باشد. روندها به صورت تدریجی و آرام رخ می‌دهد و برای انسان محسوس نیست، ولی اطلاعات می‌تواند این روندها را کشف کند.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه اطلاعات علاوه بر حضور فیزیکی باید حضور روانی هم داشته باشد، محصول این حضور را تولید اقتدار توصیف و تصریح کرد: اقتدار اطلاعاتی اصل بازدارنده است که هزینه‌های برخورد را کاهش می‌دهد و ضامن امنیت و آرامش جامعه است. مهم است که در دل دشمنان و مفسدان؛ ترس و هراس از اقتدار اطلاعاتی ایجاد شود، اطلاعات چیزی را نباید غیرممکن بداند و هیچ مانعی بر سر اقدام براساس سنت الهی وجود ندارد. باید قدم اول را محکم برداشت، باید به سناریوهای بزرگ فکر کرد و در این مسیر از کسی یا چیزی نباید هراسید.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اهمیت برخورد با مفسدان و مجرمان گفت: اگر برخورد با مفسدان نباشد، جامعه به اعتماد و باور به اقدام نظام نمی‌رسد و تولید باورهای صحیح در افکار عمومی نتیجه اقدام اطلاعات است و امید با این اقدامات به جامعه برمی گردد.

سرلشکر سلامی در پایان با قدردانی از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه در حوزه‌های مختلف؛ دستگیری سرشبکه کانال آمدنیوز را محصول برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه دانست که امید و امنیت را بیش از پیش در دل مردم زنده کرد و هراس را در دل دشمنان ایران اسلامی انداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.