روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز نوشت: روز سه شنبه آخرین مانع برای برگزاری نشست سران در چارچوب "گروه نرماندی" (روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) برطرف شد و اکنون برای نخستین بار ممکن است "ولادیمیر پوتین" و "ولادیمیر زلنسکی" روسای جمهوری روسیه و اوکراین با یکدیگر دیدار کنند.

طرفین درگیری های نظامی در منطقه دونباس در شرق اوکراین ظهر روز سه شنبه با موفقیت نظامیان خود را از نزدیکی روستای "پتروفسکویه" خارج کرده و آمادگی دارند تا مرحله جدید ایجاد منطقه غیرنظامی و مین زدایی را آغاز کنند. سازمان امنیت و همکاری اروپا هم عقب‌نشینی نیروهای درگیر در منطقه دونباس را تایید کرد.

این خبر در کی‌یف با شور و شوق زیاد اعلام شد، در حالی که اظهارنظر چندان زیادی در این باره در مسکو شنیده نشد. در هر صورت هم در روسیه و در اوکراین ابراز تمایل کرده‌اند تا دقیقاً در چارچوب "گروه نرماندی" برای حل و فصل اوضاع با یکدیگر کار کنند.

این مرحله گام مهمی در روند فراهم‌سازی مقدمات نشست سران "گروه نرماندی" است. البته در مسکو بر این عقیده هستند که عقب نشینی نیروها هنوز تضمینی برای برگزاری نشست سران نیست، ولی تکمیل موفقیت آمیز آن به تحقق این مسئله کمک خواهد کرد. مقامات کی‌یف بر این عقیده هستند که اکنون دیگر شرط روسیه برای برگزاری نشست سران "گروه نرماندی" اجرا شده است

در این رابطه کارشناسان معتقدند که برای نتیجه بخش بودن نشست سران گروه نرماندی لازم است تا رئیس جمهوری اوکراین طرحی برای حل و فصل اوضاع دونباس که مورد موافقت مقامات مسکو قرار بگیرد را ارائه دهد. البته این اقدام سریع نمی‌تواند انجام شود و امکانات زلنسکی در این باره بسیار محدود بوده و وی با مشکلاتی در داخل کشور روبرو است.

البته پیشنهاد روز گذشته "نورسلطان نظربایف" رهبر قزاقستان درباره نخستین دیدار پوتین و زلنسکی در این کشور به طور جداگانه و قبل از مذاکره با شرکای اروپایی، همچنان با شک و تردیدهایی در مسکو روبرو شده است.

نظربایف روز سه شنبه در نشستی بطور غیرمنتظره پیشنهاد ملاقات روسای جمهوری روسیه و اوکراین در قزاقستان را مطرح کرده و یادآور شد: «ولادیمیر زلنسکی ازهم اکنون موافقت خود با چنین دیداری با ولادیمیر پوتین را اعلام کرده و من این مسئله را به اطلاع ولادیمیر پوتین رسانده‌ام.»

 البته مقامات مسکو گوشزد کرده‌اند که چنین دیداری باید به خوبی برنامه ریزی شود، اتفاقی که هنوز نیفتاده است. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین یادآور شد که ولادیمیر پوتین هرگز از چنین ملاقات‌هایی که بتواند به روند اوضاع کمک کند خودداری نخواهد کرد، ولی دیدار تنها برای انجام دیدار، هرگز هدف طرف روسی نیست و چنین ملاقاتی باید به خوبی برنامه ریزی شود.

"یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجی نیز پیش از این اعلام کرده بود، به محض آنکه موانع موجود برای موفقیت آمیز بودن برگزاری نشست سران "گروه نرماندی" برطرف شود، تصمیم گیری در این باره اتخاذ خواهد شد. به گفته وی، در حال حاضر در جریان مذاکرات تلفنی طرفین، فراهم سازی مقدمات نشست سران گروه نرماندی فعالانه در حال انجام است، ولی تاریخ آن هنوز مشخص نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.