به گفته فایننشیال تایمز، برگزارکنندگان وب‌سامیت، بزرگ‌ترین رویداد فناوری جهان، نظرسنجی خود را بین سخنرانان، سرمایه‌گذاران، بنیان‌گذاران و حاضران زن شرکت‌کننده از ۶۰ کشور جهان انجام دادند تا دیدگاه‌های خود را در مورد وضعیت فعلی زنان در فناوری بیان کنند.

نتایج نظرسنجی وب‌سامیت

بسیاری از تحلیل‌گران نظرسنجی وب‌سامیت به این نتیجه رسیدند که صنعت فناوری به لحاظ جنسیتی متعادل‌تر شده است. طبق نتایج به دست آمده، ۴۲ درصد معتقد هستند که نسبت جنسیت در این حوزه طی ۱۲ ماه گذشته تعادل بیشتری پیدا کرده است و ۳۲ درصد نیز نسبت به این مسأله نامطمئن هستند؛ این در حالی است که در سال گذشته تنها ۳۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد به افزایش تعادل در نسبت جنسیت بودند.

در ارتباط با میزان پرداختی نیز در نظرسنجی امسال، ۴۶ درصد معتقد به دریافت برابر با مردان هستند، اما ۳۲ درصد احساس می‌کنند که چنین برابری وجود ندارد. البته در نظرسنجی وب‌سامیت سال گذشته ۳۷ درصد از زنان معتقد به پرداخت مساوی با همتایان مرد خود بودند که نتایج امسال بهبود بیشتری را در این زمینه نشان می‌دهد.

مردم سراسر جهان مبارزه بیشتر و جدی‌تری را نسبت به شکاف جنسیتی شروع کرده‌اند و در نظرسنجی وب‌سامیت نیز مشخص شد که اکثر زنان احساس احترام، اعتماد به نفس و قدرت بیشتری در نقش‌های خود پیدا کرده‌اند. ۷۸ درصد پاسخ‌دهندگان احترام بیشتری دریافت کرده و ۷۴ درصد نیز احساس می‌کنند در مواضع رهبری قدرتمندتر شده‌اند. با وجود این، ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان با این جمله موافق بودند که: بسیاری از زنان تنها برای پر کردن سهمیه نقش‌های رهبری، در آن جایگاه قرار می‌گیرند و ۲۹ درصد نیز نه موافقت خود را اعلام کردند، نه مخالفت.

یکی از شرکت‌کنندگان وب‌سامیت چنین پاسخ داده است که شرکت من اغلب ترجیح می‌دهد مردان را به سوی سمت‌های رهبری ارتقاء دهد. ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد هستند که جامعه در صورت نیاز به برابری بیشتر در حوزه فناوری، باید تغییر کند. ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور هستند که دولت آنها به اندازه کافی برای برابری جنسیتی تلاش نمی‌کند و ۳۵ درصد نیز از این موضوع نامطمئن هستند.

Nida Shah، مدیر ارشد عملیاتی وب‌سامیت می‌گوید: تعهد ما برای تغییر، با توجه به کم کردن شکاف جنسیتی در فناوری همیشه در اولیت بوده است. ما افتخار می‌کنیم که ۴۶.۳ درصد از شرکت‌کنندگان امسال زنان هستند. از نظر ما شنیدن اینکه چه چیزی می‌تواند به بهبود برابری جنسیتی در این صنعت کمک کند، بسیار مهم است. اگرچه نتایج امروز بهبود وضعیت حضور زنان در تکنولوژی را نشان می‌دهند، اما همیشه می‌توان کارهای بیشتری انجام داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.