مرتضی سلیمی گفت: ساعت ۲:۱۷ صبح امروز زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. پس لرزه‌ها تاکنون ۵۷ مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها ۴٫۸ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.

وی افزود: این زمین لرزه را  ۶ شهر و ۱۴۵ روستا با جمعیت ۱۲۱ هزار و ۳۰۷ نفر حس کردند. صبح امروز هموطنان شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود از استان آذربایجان شرقی، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و از استان اردبیل شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین لرزه را حس کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۳۴ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۱۱۰ نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب ۴۰ خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصلاتی، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است. ضمن اینکه دو بالگرد هم برای ارزیابی دقیق‌تر و در صورت لزوم برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده اند.

وی افزود: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. تاکنون ۳۳۲ نفر مصدوم شده‌اند؛ ۶۵ نفر بر اثر آوار و ۲۷۴ نفر بر اثر ترس.

سلیمی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است که ۷ روستا بیشترین آمار تخریب را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است. در این ارزیابی‌ها مشخص شد ۴۰ خانه در روستاهای ورنکش، ترکمانچای و ترک تخریب کامل شدند، علاوه بر اینکه ترک خوردگی دیوارها و ریزش برخی از اماکن در ۱۴ روستا گزارش شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی اظهار کرد: اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه و سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده. با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.