به گزارش آناتولی، دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه تمام گروه های سیاسی در لبنان را به آرامش دعوت کرد و از نیروهای امنیتی خواستار حمایت از تظاهرات کنندگان و حفظ امنیت لبنان شد.

«فرحان حق» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی خبری گفت: دبیرکل سازمان ملل از استعفای سعدی الحریری نخست وزیر لبنان آگاهی یافت و تمام طرف ها را به آرامش دعوت کرد و از نیروهای امنیتی می خواهد که امنیت کشور را حفظ کرده و از تظاهرات کنندگان مسالمت جو حمایت کنند.

وی افزود: امیدواریم تمام گروه های سیاسی با هم توافق کنند و با یکدیگر کنار آیند تا صلح و امنیت در این کشور حفظ شود.

گفتنی است که سعد الحریری عصر سه شنبه با حضور در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا استعفای خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهور لبنان کرد و بدون هیچ گونه اظهارنظری کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد.

دفتر «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان در نخستین واکنش به استعفای نخست وزیر این کشور گفته است که رئیس جمهور فعلا درخواستی برای تشکیل کابینه جدید (کابینه سرپرستی) نخواهد داشت.

یک منبع وابسته به دفتر رئیس جمهوری لبنان در عین حال اعلام کرده او در حال مطالعه نامه استعفای سعدحریری است.

حریری پیش از حضور در کاخ ریاست جمهوری لبنان، در سخنانی اعلام کرده بود که من در طی مدت گذشته تلاش کردم که راهی بیابم و به ندای مردم گوش کنم و حامی کشور باشم و امروز به بن بست رسیدم. وی افزود: به کاخ بعبدا برای تقدیم استعفایم به میشل عون رئیس جمهور می روم.

حریری از همه لبنانی خواست که حامی ثبات داخلی باشند و مانع از بحرانی شدن اوضاع اقتصادی شوند.

وی خطاب به سیاستمداران گفت: وظیفه ما پیشگیری از فروپاشی اقتصاد و حمایت از لبنان در آتش مشکلات است. مناصب گذری هستند و مهم کرامت و سلامت کشور است. 

طبق قانون اساسی لبنان رئیس جمهور می تواند که با استعفای حریری مخالفت کند یا از وی بخواهد که دست نگه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.