توافق نامه موقتی ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران اجرایی شد.

بنابر این توافقنامه طرف ایرانی عوارض ۸۶۴ انواع کالا (از جمله ۲۶۲ نوع محصولات صنعت کشاورزی و ۶۰۲ نوع کالاهای صنعتی) از قزاقستان و سایر کشورهای عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا به «تهران» را کاهش داده است.

بر اساس این توافقنامه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا این نوع کالاها را می‌توانند با تعرفه های ترجیحی به بازار جمهوری اسلامی ایران وارد کنند:

گوشت گاو و گوسفند (کاهش عوارض از ۲۶ درصد به ۵-۱۰ درصد)؛

حبوبات (کاهش عوارض از ۵۵ درصد به ۵-۱۰ درصد)؛

روغن های گیاهی (کاهش عوارض از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد)؛

ماکارونی و شیرینی ها (از ۵۵ درصد به ۱۴-۲۰ درصد)؛

فولاد نورد (از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد)؛

ریلی (از ۵ به ۴ درصد)؛

باتری (از ۳۲-۵۵ درصد به ۱۰ در صد)؛

آرماتور فولادی، لوله ها (از ۳۲ درصد به ۴ درصد) و غیره.

محصولات فوق از جمله کالاهای سنتی صادراتی قزاقستان به شمار می روند که در حال حاضر بیش از نصف صادرات این کشور را تشکیل می دهند.(۲۹۲ میلیون دلار یا ۵۴ درصد).

در نوبه خود کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عوارض برای واردات ۵۰۲ نوع (۱۲۶ نوع کالاهای بخش کشاورزی و ۳۷۶ محصولات صنعتی) جمهوری اسلامی ایران را کاهش می دهند که پسته، خرما، انجیر، کشمش، میگو، شیرینی، ظروف، مواد شوینده، فرش و محصولات پلاستیکی از آن جمله است.

بنابر اظهارات وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان، محصولات ایرانی که عوارض آن کاهش یافته است از جمله کالاهای می باشند که «نورسطان» نیاز به واردات آن دارد و در قلمرو این کشور تولید نمی شوند.

زمان فعالیت این توافقنامه سه سال بوده و در صورت لزوم امکان برگزاری مذاکرات برای تمدید آن وجود دارد.

حجم مبادله تجاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۱۶.۳ میلیون دلار برآورد شده است که ۸۲.۶ درصد از آن به صادرات محصولات قزاقی به ایران مرتبط است.

در ۸ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی گردش مالی میان دو کشور ۲۲۶.۲ میلیون دلار برآورد شده است.

برای اولین بار ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری با جمهوری اسلامی ایران توسط «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در سال ۲۰۱۴ میلادی در جریان نشست سران کشورهای ساحلی خزر مطرح شد.

توافقنامه موقتی در این زمینه در ۱۷ می سال ۲۰۱۸ میلادی در جریان همایش اقتصادی آستانه در شهر نورسلطان به امضا رسید.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۴ هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.