به گزارش روزنامه نیویورک تایمز امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که تصاویر بیرون مخفیگاه ابوبکر البغدادی به دونالد ترامپ نشان داده شده است؛ اما آنچه در داخل مخفیگاه اتفاق افتاد را رئیس جمهوری آمریکا از زبان فرماندهان نیروی ویژه (دلتا) تنها شنیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیروز (یکشنبه از کشته شدن ابوبکر البغدادی به دست نیروهای ویژه آمریکا خبر داد و ادعا کرده بود سرکرده داعش در لحظات آخر پیش از انفجار خود، «فریاد می‌کشید» و گریه و زاری» می‌کرد!

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی دیروز ادعا کرده بود: در اتاق عملیات کاخ سفید تصاویر واقعا شگفت‌انگیز عملیات کشتن البغدادی را مثل یک فیلم تماشائی دیده است.

اما نیویورک تایمز به نقل از مقامات امنیتی و نظامی در این خصوص فاش کرد: آنچه ترامپ دیده است، تصاویر دوربین‌های نصب شده بر کلاه نظامیان از زوایای مختلف بوده که در کنار هم به نمایش درمی‌ آمد تا همزمان شرایط موجود را نشان دهند. این ویدئوها شامل تصاویر حرارتی افراد حاضر در محل هم بوده است.

نیویورک تایمز  در ادامه افشا کرد: اما این تصاویر نمی‌توانسته نشان دهد در تونل زیرزمینی که ابوبکر بغدادی در آن مخفی بوده چه اتفاقی افتاده است و ترامپ باید مستقیما از فرماندهان عملیات گزارش می‌گرفته یا در سلسله مراتب فرماندهی گزارش به او می‌‍رسیده است. وقتی در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی از مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در باره گریه و زاری ابوبکر بغدادی سوال شد گفت که «از این جزئیات اطلاعی ندارد» و «احتمالا رئیس جمهوری فرصت پیدا کرده با فرماندهان اجرای عملیات صحبت کند».

نیویورک تایمز همچنین به نقل از مقامی که نامش را فاش نکرد نوشت: ترامپ تصاویر محل عملیات را زنده دریافت نمی‌کرد؛ چرا که ارتش آمریکا در سال‌های اخیر از ارسال زنده تصاویر دوربین‌های روی کلاه های نظامیانش به اتاق عملیات کاخ سفید پرهیز دارد چون این تصاویر اغلب خشن و سردر گم کننده هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.