«علی شریعتی»، در خصوص لزوم تصویب پالرمو و cft اظهار کرد: یک موقع ما می‌خواهیم کنوانسیون یا توافق محلی، ملیتی و چند ملیتی مثل برجام امضا کنیم که برای یک هدف مشخصی تشکیل شده‌اند و می‌خواهند کارکردی داشته باشند، حال ممکن است عده‌ای نیز موافق یا مخالف آن صحبت کنند چراکه این توافق‌ها برای اهداف مشخص ایجاد شده است.

او ادامه داد: اما وقتی از پالرمو، fatf و کنوانسیون‌های بین‌المللی صحبت می‌کنیم یعنی داریم به زبان بین‌الملل حرف می‌زنیم اما عده‌ای فکر می‌کنند، هنوز مثل زمانی که در محله خود فوتبال بازی می‌کردند و هَند در آن معنا نداشت اگر به بازی های جهانی نیز بروند، خطای هند وجود ندارد؛ آن عده هنوز دنبال رو مثال بالا هستند. 

شریعتی تصریح کرد: وقتی ما می‌خواهیم به یک زبان بین‌المللی تجارت کنیم باید در جهت مسیر آن حرکت کنیم بنابراین دکترین و چرایی این پیوستگی‌ها به دلیل این است که دنیا دهکده کوچکی است و ما یک قلعه جداگانه نیستیم که بخواهیم، تنها در داخل قلمرو خودمان تجارت کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه اینکه شاید ما بتوانیم در داخل ایران اسناد پولشویی امضا نکنیم و مشکلی پیش نیاید، تشریح کرد: اگر بخواهیم با کشورهای خارجی کار کنیم از ما قبول نمی‌کنند. این نکته ای است که در بحث تجارت بین‌الملل وجود دارد. قطعا ما از این دود و غبار که در عدم شفافیت است آسیب خواهیم دید چراکه ما کاسبان تحریم داریم. وقتی می‌خواهیم پول خود را از کشورهای مختلف خارج کنیم به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا مجبور هستیم تا یک درصدی از پول خود را صرف این هزینه کنیم. هم‌ اکنون هزینه انتقال پول برای کسی که صادرات انجام می‌دهد به صورت غیر رسمی حداقل ۷ درصد است حال این عدد را ضرب‌در تجارت بین‌الملل ما کنید تا عایدی که از راه برای عده ای دارد، مشخص شود.

او افزود: یک درصدی از این انتقال پول را خود آن کشورها استفاده می‌کنند اما در این بین باید مشخص شود شبکه ای که از عدم شفافیت استفاده می‌کند، کیست؟ به اعتقاد من در این عدم شفافیت یکسری ذی نفع هستند و یکسری، ناخواسته همیشه مخالف اینگونه مسائل هستند. 

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه این مسائل تخصصی هستند و باید اهل فن آن در موردش صحبت کنند، تصریح کرد: اگر مسئولان نظام این موافقتنامه‌ها را به تصویب رساندند مسئله را حل شده بدانیم و اجازه دهیم که متخصصان در این زمینه کار کنند. رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر شیعیان جهان یکبار با صدور حکمی اعلام کردند ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و استفاده از آن نیز حرام است و در جای دیگری نیز گفته‌اند ما بزرگترین قربانی تروریسم هستیم پس چرا نباید موافقتنامه‌هایی را که راجع به شفافیت است، بپذیرم.

شریعتی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری در رابطه با این توافقنامه‌ها مخالف بودند، بدون شک ما دیگر در مورد آن صحبت نمی‌کردیم اما حال که ایشان مخالف این مسئله نیستند و تصمیم‌گیری درمورد آن را به سران نظام منتقل کرده اند، ما کارشناسان نیز باید درباره آن صحبت کنیم.

او اظهار کرد: تنها ما و کنگو هستیم که پالرمو را تصویب نکرده‌ایم. در این مقطع حساس کنونی نباید بهانه دست کشورهای خارجی بدهیم تا به وسیله آن بر ما فشار بیاورند. وقتی می‌گوئیم ما با این موافقتنامه‌ها مشکل داریم و به آن نمی‌پیوندیم، یعنی ریگی در کفش‌های خود داریم در حالی که خود ما قربانی نخست تروریست هستیم. متاسفانه باید به خاطر مخالفان سنتی یک هزینه زیادی را به کشور وارد کنیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.