دکتر مهشید ناصحی گفت: تعداد مبتلایان به سل در سال ۹۷ بالغ بر ۸ هزار و ۷۱۳ نفر بودند که ۵۴ درصد از این افراد مرد و ۴۶ درصد زن هستند. ۱۶ درصد از موارد بیماری نیز غیرایرانی هستند.

 

وی نسبت موارد مسلول غیرایرانی در کشور از کل موارد را در سال ۹۱ بالغ بر ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در سال گذشته به ۱۶.۳ درصد رسیده است. در ۵۰ سال گذشته آمار بروز سل از ۱۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

 

رییس اداره کنترل سل و جذام افزود: مهم ترین و شایعترین علامت بیماری سل عبارت است سرفه‌ای که بیش از دو هفته به طول انجامد. سایر علایم نیز تب، تعریق شبانه، بی‌اشتهایی و کاهش وزن است. همچنین در برخی موارد بخصوص بیماری طول کشیده، پیشرفته و شدید، علائمی همچون خلط خونی، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

ناصحی بیان داشت: در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد، هنگامی که میکروب سل به بدن منتقل می‌شود به شکل نهفته باقی می‌ماند و علاوه بر آنکه قابل انتقال به دیگران نیست، خود فرد را هم بیمار نمی‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی بیماری سل را کاملا درمان پذیر دانست، به شرط آن که فرد داروها را به موقع آغاز و دوره درمان را بطور کامل مصرف کند. بیشترین میزان بروز سل در ایران مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا بوده و درمان سل در نظام بهداشتی کشور رایگان است.

وی در پایان هزینه درمان عادی بیماری برای هر فرد را ۵۰۰ هزار تومان و هزینه هر بیمار دارای سل مقاوم به درمان را ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.