سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با آناتولی درباره آخرین وضعیت کمیته قانون اساسی سوریه گفت: بر اساس اعلام «گیر پترسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اولین نشست کمیته قانون اساسی این کشور ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ایران از تشکیل این کمیته حمایت می‌کند، اظهار داشت: امیدواریم تحولات منطقه آثار سلبی روی این موضوع نگذارد و مقدمه‌ای برای اقدامات اساسی در روند سیاسی برای حل بحران سوریه باشد.

موسوی در پاسخ به این سوال که ایران چه نقشی در تحولات اخیر سوریه و ترکیه ایفا می‌کند، تصریح کرد: ایران، کشوری موثر در روند آستانه و ضامن آتش‌بس در سوریه بوده است و نقش مثبتی در کاهش تنش دارد. از دولت دوست و همسایه ترکیه خواستیم خویشتن‌داری کند و راه‌حل نظامی را در پیش نگیرد. ترکیه برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود، این اقدام را انجام داد و اعلام کرد موقت است. ایران راه حل این مسائل را در اقدام نظامی نمی‌داند. راه حل را در گفت‌وگو، تفاهم و جستجو برای راه‌های مسالمت‌آمیز می‌دانیم. کوشیدیم اختلافات بین تمام طرف‌ها را رفع کنیم.

وی ادامه داد: باید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت. ایران هر تلاشی را که تشخیص دهد برای رفع کاهش تنش و نگرانی ترکیه، دولت سوریه و مردم مفید است انجام می‌دهد. می‌کوشیم دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره پیشنهاد میانجی‌گری پاکستان برای انجام گفت‌وگو میان تهران و ریاض تصریح کرد: ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم منطقه هستند و اختلافات آنها بر بقیه اثر می‌گذارد. با انجام گفت‌وگو اختلافات کاهش می‌یابد و سوءتفاهم برطرف می‌شود. این امر قطعا به نفع دو کشور، مردم منطقه و چه بسا جهان خواهد بود. برخی کشورها گفت‌وگوهایی با ما داشتند و با حسن‌نیت اعلام کردند آماده هستند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض، کاهش تنش و رفع سوءتفاهم‌ها اقداماتی را انجام دهند. ایران از این تلاش‌ها استقبال کرده است.

وی ادامه داد: حاضریم حتی از طریق میانجی با ریاض گفت‌وگو کنیم تا مانع سوءاستفاده کشورهای ثالث شویم. طرح "پویش صلح هرمز" ایران شامل عربستان سعودی هم می‌شود. علاوه بر این، از طریق طرح و برنامه‌های دیگر نیز آماده گفت‌وگوی دو و یا چندجانبه با این کشور هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.