محمدباقر نوبخت امروز در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی با اشاره به اینکه قانونگذار بعد از احیای سازمان برنامه و بودجه، راهبری و رصد توسعه کشور را از ماموریت‌های راهبردی سازمان برنامه بودجه تعیین کردند، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه خود را مسئول رخداد‌های اجتماعی می‌داند.

وی افزود: همچنین راهبری و رصد توسعه کشور با سازمان برنامه بودجه است، قانونگذار برای دستیابی به این هدف ابزار‌هایی تعیین کرده است.

معاون رییس جمهوری تا ید کرد: اولین مورد مطالعه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و .. است که مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برای این مهم ایجاد شده است.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه برنامه‌های میان مدت و بلند مدت گفت: معاونت برنامه‌ریزی بر این اساس شکل گرفته و برای این برنامه‌های کوتاه مدت نیز از بودجه‌های سالانه استفاده می‌شود.

نوبخت ادامه داد: همچنین وظیفه نطارت بر دستگاه‌ها نیز در این سازمان در کنار وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و ... وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای برنامه ریزی و بودجه ریزی نیازمند جمع آوری اطلاعات و آمار هستیم، افزود: برهمین اساس دو مرکز آمار و سازمان نقشه برداری در این سازمان تعریف شده است.

وی به فعالیت‌های مرکز امار در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: آمار‌های این مرکز به هنگام و سریع است تا آنجا که ظرف دو روز از پایان ماه آمار تورم منتشر می‌شود.

به گفته نوبخت تورم نقطه به نقطه شهریور نسبت به مرداد و مرداد نسبت به تیر در هر ماه ۶ واحد کاهش را نشان می‌دهد البته تورم سالانه همچنان افزایش داشته است.

وی به شوک سیاسی بین المللی سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: ملت ایران ان موج‌ها را پشت سر گذاشت.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: نقطه شروع نوسان و شوک قیمت ارز بود، اما اکنون قیمت ارز با ثبات است. امریکا تصور می‌کرد این فشار‌ها می‌تواند موثر باشد، اما اکنون متوجه شده که ایران تسلیم نمی‌شود و به همین دلیل به دنبال بازگشت به مذاکره است.

وی به هنگام بودن تهیه آمار تورم را قابل تقدیر دانست و افزود: آمار‌ها فصلی، سالانه و پنج ساله به صورت منظم منتشر می‌شود. نوبخت به آمار اشتغال و بیکاری فصل تابستان اشاره کرد و گفت: نتیجه آمار همیشه با گذشته می‌تواند چند درصدی تفاوت داشته باشد.

وی افزود: نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش داشت و این در حالی است که ۸۴۳ هزار نفر جمعیت شاغل اضافه شد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: تعریف نرخ بیکاری برای همه مردم مشخص نیست و به همین دلیل شاید این آمار درست به نظر نمی‌رسد.

وی گفت: از سال گذشته برای ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شعلی برنامه ریزی کردیم و ۸ برنامه در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و ... انجام شده است و هر استان یک برنامه اشتغال دارد.

نوبخت ادامه داد: ۲۵ درصد از پولی که باید به دستگاه‌ها می‌دادیم در ابتدا پرداخت شده است. در این رابطه ۱۸۰۰ میلبارد تومان بودجه عمومی و ۷۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفتیم.

وی به تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری برای ایجاد اشتعال روستایی اشاره کرد و افزود: ۱.۲۵ پرداخت شده که معادل ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و عشایری است و بر این اساس ۲۳۷ هزار نفر در این طرح با استفاده از صندوق توسعه ملی اشتعال ایجاد شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۲۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده که به معنای رونق کار واحد‌های و پیمانکاران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.