محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره لایحه اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: بودجه سال ۹۹ در چارچوب طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شده است.

وی ادامه داد: طرح اصلاح ساختار بودجه از حیث منابع، مصارف و نظام بودجه‌ریزی در چهار مرحله یعنی ابتدا در دولت تهیه و تنظیم، سپس در مجلس تدوین و تصویب می‌شود، مجدداً برای اجرا به دولت بازمی‌گردد و در مرحله چهارم توسط سه قوه نظارت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در منابع و مصارف بودجه ۹۹ اصلاحاتی را که در طرح اصلاح ساختار بودجه مورد توجه بود، لحاظ کرده‌ایم. به این ترتیب که منابع بودجه سال ۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم بودجه جاری مطلقاً به نفت وابستگی ندارد و ما حتی ریالی از نفت را در بخش‌های جاری و هزینه‌ای صرف نخواهیم کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه ما صرفاً منابعی را که از نفت به عنوان واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای تسعیر می‌شود، صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های عمرانی می‌کنیم، گفت: این یکی از ویژگی‌های قابل توجه در بودجه سال ۹۹ است و آرمانی که همیشه در سیاست‌های کلی مورد تأکید قرار می‌گرفت، در این بودجه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ما سه منبع را به جای نفت در نظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهان که در حامل‌های انرژی و انواع سوخت وجود دارد، یکی از منابع اصلی ما است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه عمده کار ما برای جایگزینی نفت، دریافت مالیات است، ادامه داد: البته مالیات نه به این معنا که کسانی که در حال حاضر مالیات می‌دهند، قرار است از آنان مالیات بیشتری دریافت شود بلکه بر اساس طرح ما، مالیات کلیه بنگاه‌های تولیدی تقلیل پیدا می‌کند اما ما پایه‌های جدیدی چون عایدی سرمایه را تعریف کرده‌ایم که بر اساس آن می‌توانیم مالیات بیشتر و متناسب‌تری داشته باشیم. همچنین در بسیاری از جاها معافیت‌هایی بر مالیات وجود دارد که با بخشی از این منبع هم می‌توانیم عدم وابستگی به نفت را جبران کنیم.

نوبخت بیان کرد: رقم دارایی‌های دولت بالغ بر هفت میلیون میلیارد تومان است که ما از طریق مولدسازی این دارایی‌ها می‌توانیم منابعی را به دست آوریم و جدا شدن بودجه از نفت را به نحو مقتضی جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درباره هزینه‌ها هم کمیته ویژه‌ای در نظر گرفته شده و در حال بررسی است که آیا برخی از هزینه‌ها باید حتماً صورت گیرد یا خیر؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.