رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه تاکنون کار سازماندهی شده در داخل کشور برای تحریم انتخابات نداشته‌ایم، گفت: همه گروه‌های سیاسی کشور، مشارکت در انتخابات را ترجیح خواهند داد.به شکل طبیعی گروه‌های اصلاح‌طلب دغدغه تایید صلاحیت داوطلبان خود را دارند. اگر از یک سو ما به عنوان مجریان انتخابات و از سویی دیگر ناظران انتخابات، اصل تاثیر حضور سلایق مختلف در افزایش مشارکت انتخابات را بپذیریم، باید زمینه را برای حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات فراهم کنیم؛ مگر افرادی که به لحاظ قانونی اجازه حضور در انتخابات را ندارند.

او ادامه داد: اگر لازم باشد قطعا با شورای نگهبان رایزنی خواهیم داشت. در دوره‌های قبل انتخابات هم این کار انجام شده است که نتیجه هم داده است. در دوره‌های قبل هم وزیر و اعضای ستاد با شورای نگهبان رایزنی داشته‌اند. معتقدم یک فرد برای داوطلبی در انتخابات یا صلاحیت دارد یا ندارد و نباید «عدم احراز صلاحیت» داشته باشیم. اگر بتوانیم در این دوره از انتخابات با همکاری شورای نگهبان بحث عدم احراز صلاحیت را حل و فصل کنیم، بخشی از پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و مشارکت در خیلی حوزه‌ها بیشتر می‌شود. من خیلی امیدوار هستم که این اتفاق رخ دهد. مانند دوره‌های اخیر انتخابات، در این دوره هم اعتماد متقابلی میان وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد شده است. ما جلسات مستمری درباره چگونگی اجرای انتخابات با شورای نگهبان داریم. امیدوارم وارد فضایی شویم که به معنای واقعی انتخابات ما رقابتی شود.

جمال عرف همچنین گفت: همه ما چه مجریان انتخابات، چه ناظران انتخابات و چه احزاب باید تلاش کنیم مشارکت را افزایش داده و همه موانع مشارکت را کنار بگذاریم

 او درباره ورود پول‌های غیر شفاف به انتخابات نیز گفت: یکی از خطوط قرمز وزارت کشور و شورای نگهبان برای انتخابات، ورود پول‌هایی با منبع غیرشفاف است. در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری به موضوع شفاف‌سازی منبع هزینه‌های داوطلبان انتخابات تاکید شده است و این موضوع تکلیفی برای ما به عنوان مجریان انتخابات است. ما ستادهای انتخابات را مکلف کرده‌ایم که منابع مالی داوطلبان را رصد کنند. اگر به یقین برسیم که هزینه‌های یک داوطلب از جنس پول مشکوک است، این مساله در تایید صلاحیت وی تاثیر خواهد داشت.

رئیس ستاد انتخابات درباره  مسئله تحریم انتخابات گفت: قاعدتا از ابتدای انقلاب، ضد انقلاب دنبال تحریم انتخابات بوده و مردم را تشویق کرده تا در انتخابات شرکت نکنند ولی مردم همواره براساس تشخیص خود در انتخابات شرکت کرده‌اند. در این دوره هم دشمن دنبال افزایش مشارکت نیست ولی مردم ما عاقل‌تر از این هستند که به این حرف‌ها توجه کنند زیرا سرنوشت کشور برای مردم مهم است و آن ها بر اساس شناخت خود در انتخابات مشارکت می‌کنند.

او درباره مسائل امنیتی نیز گفت: وظیفه ستاد امنیت انتخابات رصد تحرکاتی هم چون تلاش برای تحریم انتخابات است. تاکنون کار سازماندهی شده در داخل کشور برای تحریم انتخابات نداشته‌ایم اما بعضی گروه‌های سیاسی از مشارکت مشروط و غیره صحبت می‌کنند. آن‌ها که از مشارکت مشروط صحبت می‌کنند در واقع می‌گویند که بعضی مقدمات آماده شود تا ما به انتخابات ورود کنیم. در مجموع برداشت من این است که همه گروه‌های سیاسی کشور، مشارکت در انتخابات را ترجیح خواهند داد. وظیفه ما هم ایجاد زمینه برای مشارکت در چارچوب قانون در انتخابات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.