به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، در زمان حاضر مقدونیه شمالی، آلبانی و چهار کشور دیگر بالکان شامل بوسنی، کوزوو، مونته‌نگرو و صربستان در تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

اما در این میان به نظر می رسد کشورهای فرانسه، دانمارک و هلند با رهبری پاریس، مانع آغاز مذاکرات پیوستن آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا هستند.

نخست وزیر آلبانی پس از آنکه پیشنهاد آغاز مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا با مخالفت روبرو شد، گفت که کشورش قربانی جنگ قدرت درون اتحادیه اروپا شده و ناخواسته خسارت دیده است.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، این ممانعت را «خطای تاریخی بزرگ» توصیف کرد؛ در حالی که «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا از هر دو کشور خواست که تسلیم نشوند.

در همین حال، «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک با اشاره به بحث‌های فراوان بین رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد که هیچ اتفاق نظری در این زمینه وجود ندارد.

به دنبال توافق جدید انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، پیش بینی می شود که آلبانی و مقدونیه شمالی، دو کشور حوزه بالکان جالی خالی انگلیس را در این اتحادیه پر کنند.

انتظار می رفت که دو کشور آلبانی و مقدونیه شمالی این هفته با دریافت چراغ سبز برای ورود به اتحادیه اروپا وارد مذکرات شوند اما کارشکنی های فرانسه در این مسیر، مانع از این موضوع شد.

کمیسیون اروپا که مسؤولیت نظارت بر این مذاکرات را دارد، بر این باور است که دو کشور حوزه بالکان شرایط لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را دارند.

رهبران اتحادیه اروپا پیش از این قرار بود تصمیم نهایی خود در مورد پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا را تا پایان ماه اکتبر (اوایل آذر) اعلام کنند.

به رغم چراغ سبز رهبران اتحادیه اروپا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه می گوید؛ تا زمانی که شرایط این کشورها بهبود نیابد، مخالف اضافه شدن به اعضای ۲۸ نفری اروپاست.۹۰۴۱

آلبانی در سال ۲۰۰۹ و مقدونیه شمالی در سال ۲۰۰۴ درخواست‌های خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا ثبت کرده‌اند. از زمان ارائه درخواست این دو کشور اقدام‌هایی را برای همسویی بیشتر خود با استانداردهای اروپایی انجام داده‌اند.

مقدونیه سال گذشته پس از سه دهه بر سر تغییر نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی با یونان به توافق رسید. همین موضوع باعث شده بود که برای سال‌ها یونان جلوی عضویت مقدونیه در ناتو و اتحادیه اروپا را بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.