«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که هفته آینده برای مذاکره با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به واشنگتن می‌رود، پیش از این سفر، پیغامی برای میزبان فرستاد و گفت که «تلاش‌های ترامپ برای ایجاد اختلاف در اتحادیه، محکوم به شکست است.»

یونکر ۳ مرداد ماه برای متقاعد کردن ترامپ به انصراف از ادامه اعمال تعرفه اضافی بر فولاد و آلومینیوم صادراتی اروپا و اعمال تعرفه اضافی بر واردات خودروهای اروپایی به واشنگتن می‌رود. اعمال تعرفه اضافی بر فولاد وارداتی به آمریکا، یکی دیگر از قول‌های انتخاباتی ترامپ برای حمایت از تولید داخلی کشورش بود.

اروپا در واکنش به این اقدام، تعرفه واردات برخی اقلام خوراکی و پوشاک تولیدی مناطق سکونت سنتی جمهوری‌خواهان آمریکا را افزایش داد؛ ترامپ هم عصبانی شد و گفت که با ادامه دادن مسیر چرخه عمل و عکس‌العمل، تعرفه خودروهای وارداتی اروپا و به خصوص آلمان را افزایش می‌دهد.

حالا قرار است یونکر به واشنگتن برود و برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور آمریکا به آتش‌بس در جنگ اقتصادی دو سوی آتلانتیک، با وی مذاکره کند.

ترامپ البته رابطه شخصی چندان خوبی با یونکر ندارد. وی در حاشیه نشست سران ۷ کشور صنعتی که اواخر خرداد ما در کانادا برگزار شد، یونکر را «قاتل وحشی» خطاب کرده بود.

یونکر امروز و پیش از سفر به آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که «دوست دارم مسائل کلیدی تجارت را به رئیس‌جمهور آمریکا بفهمانم»؛ وی البته در همین گفت‌وگو اعتراف کرد که قبلاً تلاشی ناکام در همین مسیر داشته است.

ترامپ تلاش دارد با انعقاد موافقتنامه‌های تجاری دوجانبه، ضمن حفظ روابط تجاری با غول‌های اقتصادی قاره سبز، ورودی بازار آمریکا به سمت کشورهای ضعیف‌تر اتحادیه اروپا را ببندد؛ نشانه آشکار این تلاش را می‌توان در انتقاد شدید ترامپ از تلاش «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس برای انعقاد توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا پس از عملی شدن برگزیت دید.

ژان کلود یونکر در واکنش به این تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اتحادیه اروپا و بازار واحدش از هم جداناشدنی هستند. هر تلاشی برای ایجاد انشقاق در اتحادیه، محکوم به شکست است.»

رئیس کمیسیون در انتقادی شفاف‌تر از تلاش ترامپ برای جایگزینی موافقت‌نامه‌های تجاری یک کشور و اتحادیه اروپا با موافقتنامه‌های تجاری دوجانبه، گفت: «بنظر می‌رسد که این تلاش‌ها برای ایجاد روابط دوجانبه که بایستی بین آن شریک و اتحادیه اروپا ایجاد شود، نیاز به توضیح بیشتری دارد؛ من البته با آرامش راهی آمریکا می‌شوم.»

یکی دیگر از حوزه‌های اختلاف اروپا و آمریکا، خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عزم ترامپ برای تحریم شرکت‌های اروپایی طرف معامله با ایران است.

دیروز یک منبع در وزارت خارجه فرانسه گفته بود که انگلیس، فرانسه و آلمان درخواست مشترکی مبنی بر معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ایران برای واشنگتن ارسال کرده‌اند که البته این درخواست از سوی آمریکایی‌ها رد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.