بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه‌ و کانون بارش آن در صورت فلکی "جبار" است. صورت فلکی جبار یا شکارچی، صورت فلکی است که نیمی از آن در آسمان نیمکره جنوبی و نیم دیگر آن از نیمکره شمالی زمین قرار دارد. "جبار" شامل ستارگان درخشان بسیار است. ستاره‌های صورت جبار شباهت به یک شکارچی دارد که از هزارها سال پیش در جهان شناخته شده‌ بود. گشتن به دنبال کمربند شکارچی آسان‌ترین راه پیدا کردن این صورت فلکی است. این کمربند شامل سه ستاره پرنور نزدیک به هم و در یک ردیف است.

این بارش شهابی معمولا هر سال از حدود روز دهم مهر تا روز شانزدهم آبان فعال است، ولی در روز ۲۹ مهر به اوج بارش می‌رسد و دنباله‌دار "هالی" منشأ بارش شهابی جباری است. این دنباله‌دار معمولا حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند. دنباله‌دار هالی هر ۷۶ سال به دور خورشید می‌چرخد و هر زمان که این دنباله‌دار به نزدیکی خورشیدی می‌رسد، ذرات به جا مانده از این دنباله‌دار، بارش شهابی جباری را تقویت می‌کند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش شهابی جباری گفت: در ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد فردا سه‌شنبه ۳۰ مهر، اوج بارش شهابی جباری (Orionid meteor shower) است.

وی ZHR (میزان شهاب‌های بارش در هر ساعت) را ۱۰ تا ۱۵ شهاب دانست.

عتیقی در خصوص نحوه رصد این بارش شهابی، توضیح داد: برای عکاسی از بارش شهابی جباری باید از دوربین‌های مکانیکی و یا دیجیتال موسوم به DSLR که امکان نوردهی به مدت دلخواه را دارند، استفاده کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین خاطر نشان کرد: تهیه گزارش‌های علمی از بارش با درج نام فرد و یا اعضای گروه، مختصات جغرافیایی رصد، تعداد شهاب‌های رصد شده، بیان بازه زمانی مشاهده شهاب‌ها، صورت فلکی که شهاب در آسمان جا به‌جا می‌شود و میزان شدت نور هر شهاب از جمله مواردی است که رصدگران در تهیه گزارش‌های علمی خود باید به آن توجه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.