به گزارش المانیتور، نتانیاهو روزهای سختی را در پیش رو دارد. اعلام ناگهانی ترامپ درباره خروج فوری از سوریه و حملات ترکیه به نقاط کردنشین سوریه ضربه‌ای مهلک بود بر امیدها و انتظارات اسرائیل در جبهه شمالی و اسرائیل را به شدت نگران کرده است. 

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل به المانیتور گفت: ما کاملا تنها مانده‌ایم، موازنه استراتژیک قدرت، در برابر چشم ما تغییر می‌کند. آدم‌های بد برنده می‌شوند و آدم‌های خوب ما را ترک می‌کنند. اکنون اسرائیل باید خودش به تنهایی با محور نیرومند ترکی- روسی- ایرانی مقابله کند.

در تاریح ۶ اکتبر، درست قبل از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، نتانیاهو در جلسه‌ای با اعضای کابینه خود در مورد تهدیدها از جانب ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

یک مقام اسرائیلی درباره حمله به آرامکو گفت: ما می‌دانیم این یک حمله از طرف ایران بوده است، آمریکا هم این را می‌داند. اما این‌ها مانع نمی‌شود که محمد جواد ظریف در مقابل دوربین بنشیند و بگوید ایران ارتباطی به این حمله ندارد. 

اسراییل سرانجام از خواب بیدار می‌شود و این یک روند دردناک است. اما برای ترامپ که زمانی خود را طرفدار صهیون اگر نگوییم خود مسیح نشان می‌داد، فقط چند لحظه زمان لازم بود تا راه خودش را از اسرائیل جدا کند.

یک منبع نظامی اسرائیل به المانیتور گفت: درست است که این سیاست از زمان باراک اوباما آغاز شد اما ما امیدوار بودیم که با آمدن ترامپ همه چیز تغییر کند. این بسیار ناامیدکننده است چرا که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که دیگر پلیس جهان نباشند تا خود جهان تصمیم بگیرد که خودش را بدون یک نیروی پلیس، اداره کند.

 این تغییر در منطقه، اسرائیل را وادار می‌کند که طرح‌هایش را تغییر دهد، تصوراتش را بازبینی کند و برای جنگیدن در بیش از یک جبهه در آینده نزدیک آماده شود اسرائیل اکنون متوجه می‌شود که دارد می‌بازد یا حداقل رها شده است. اکنون ارتش اسرائیل تنها نیرویی است که در برابر ایران و حزب الله می‌ایستد.

اسراییل، حفاظت شده‌ترین منطقه در جهان است اما مشکل این است که  هیچ سامانه‌ای نمی‌تواند موشک‌های کروز ایران را ردیابی و هدف قرار دهد. اخیراً به صنایع پیشرفته نظامی اسراییل دستور داده شده تا تلاش‌شان برای یافتن یک راه حل را شدت بخشند اما این طرح به زمان نیاز دارد.

 گابی اشکنازی رییس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، گفت: شارون همواره هشدار می‌داد که اسراییل نباید خودش را در خط مقدم جنگ با ایران قرار دهد. نتانیاهو این قاعده مهم را شکست و ایران را بعنوان تهدید نهایی اسراییل به شمار آورد و این موضوع را به یک اهرم انتخاباتی تبدیل کرد. ده سال است که نتانیاهو به قدرت بازگشته و هنوز می‌خواهد  جلوی تلاش هسته‌ای ایران گرفته شود. این در حالی است که ایران بیش از هر زمان دیگری بر منطقه مسلط شده و اسرائیل در معرض این تهدید است. نتانیاهو که ازحل مشکلات دهه گذشته ناتوان شده است و ممکن است به زودی از تصویر محو شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.