علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از همه دست اندرکاران پیاده روی اربعین سپاسگزاری کنم. در مسیر چنین اجتماع بزرگ بشری اقدامات عظیمی انجام شد. لازم می دانم از دولت دوست و ملت عراق خالصانه تشکر کنم،  این راهپیمایی برای ایالات متحده دارای پیام است که مردم ایران در مقابل فشار حداکثری تسلیم نمی‌شود.

ربیعی تاکید کرد: اربعین باعث شد ملت ایران و عراق پیوند مذهبی خود را به منصه ظهور بگذارند، امسال با تلاش های دولت ویزای عراق برداشته شد که همین امر بر افزایش زائران تاثیر داشت.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* در مسیر برگزاری چنین جنبش و حرکت اجتماعی ـ سیاسی بزرگ که به آن بزرگترین اجتماع بشری لقب داده اند اقدامات بزرگی انجام می شود که گاه به چشم کسی نمی آید. از آماده کردن زیرساخت های لازم برای انجام این راهپیمایی که ساده ترین آن آماده کردن راه ها و وسایل ایاب و ذهاب است تا پیچیده ترین بخش آن که تامین امنیت زائران در طول مسیر رفت و برگشت است، آن هم نه فقط در کشور مبدا که در هر دو کشور و برای این کار جدای از اقدامات اجرایی و عملیاتی  به هماهنگی های گسترده، صمیمی و تعامل سازنده میان دو کشور و دو ملت نیاز است.

* بدون شک این راهپیمایی با شکوه حاوی پیام های جدی سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی روشنی برای منطقه و جان است و از جمله برای دولت آمریکا که بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای درآید و شما دیدید که در همین وضعیت تحریم های فلج کننده و حیرت انگیز که در تاریخ بی سابقه بوده است، ملت و دولت ایران با چنین شور و نشاطی که نشان از جریان داشتن زندگی در بالاترین حد خود است چنین حرکت عظیمی را سازماندهی کردند و بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند.

* اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق نیز بار دیگر در هم تنیدگی های مذهبی ـ اجتماعی ـ فرهنگی خود را به منصه ظهور برسانند و مرزبندی های جغرافیایی و مرزکشی های سیاسی استعمارگران را که در طول یک قرن اخیر اساسا برای جداسازی ملت ها و ایجاد اختلافات قومی ـ مذهبی میان آنها بوده است در این حرکت عظیم و به عشق امام حسین و با محوریت شعار«حسین یجمعنا» نادیده گرفته و زیر پا بگذارند.

* دولت امسال برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین تلاش زیادی کرد، امسال با تلاش های دولت شرط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت به طوریکه از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر( ۳میلیون و ۴۶۸ هزار نفر) مشرف به عتبات عالیات شدند. خب ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت واقعا کار شگرفی بوده است.

* نزدیک به دو هفته کلیه زیرساخت های غرب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی رساندند و برگرداندند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند. بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد، بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند. بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به مرزهای ۴ گانه کشور اعزام شدند. ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند.

* البته این ها امارهایی هست که تا همین حالا به دست من رسیده و قابل بیان بوده است و قطعا میزان خدمات رسانی و حجم کارها خیلی بیشتر از این بوده است. مثلا تلاش های صورت گرفته برای حفظ امنیت و مسایل مرتبط با ان واقعا قابل بیان و احصاء نیست. در مجموع همه زحمت کشیدند همه دستگاه های دولتی، عمومی، دستگاه های غیر دولتی و از همه مهمتر این مردم بودند که واقعا حماسه آفریدند. امیدوارم همه کسانی که به هرنوعی در هرچه باشکوه تر و هرچه بهتر برگذار شدن این حماسه نقش افرینی کردند ماجور باشند و دولت نیز بتواند میزان خدمات رسانی خود به زائران اباعبدالله را افزایش دهد.

*{با اشاره به حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران  طی هفته گذشته}: این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و برغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرفتند.

* آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است. در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. خب این وظیفه کیست که این ظرفیت ها را فعال کند. خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است. فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است.

* به نظر من رییس جمهور در هفته گذشته چند نکته راهبردی را مطرح کرد، نخست اینکه رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کرد. موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می شود. روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت.

* همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و امریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد. اما مسائله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمد دفاعی و امنیتی نباشد. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که بحمدلله سرآمد هستیم، بلکه در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد.

* نکته بعدی رئیس جمهور این بود که ایشان خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی یابند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آن چه تحریم گران آن را فشار حداکثری می نامند باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند. رئیس جمهورگفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید : یک پیام تحریم شکن.

* ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت بخصوص شورای محترم نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم . رییس جمهور  منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

* دربحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که امریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر امریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.

*  ملاحظه می کنید که هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور خارق العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده است. اگر رییس جمهور در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه پرسی را می دهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است. رئیس جمهور به عنوان رئیس ملت ( که ترجمه دقیق عنوان رسمی اوست) و به عنوان رئیس دولت که بخشی عمده ای از مسئولیت هالی اوست در صیانت از این دولت ـ ملت سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است. نهایت آن چه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آن چه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رای ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال ۱۴۰۰ به چه کسی رای می دهند: رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟

* خوشبختانه لایحه مهم تعارض منافع به صحن مجلس رسید، این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است ، به مجلس ارسال شده و در گام های بعدی لایحه‌های شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد. پیش از این نیز لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود. ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختار مند ریشه ای و جامعه محور. یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی من نشان می دهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته، فساد عمیق تر شده و به لایه های پایینی رسوخ کرده است.

*{با اشاره به توییت کریمی قدوسی درباره بازداشت نیروهای نهاد ریاست‌جمهوری}: عده‌ای رکورددار تهمت‌زنی هستند که باعث می‌شود اعتماد عمومی کاهش پیدا کند. ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری در پرونده آمدنیوز کذب محض است، نمی توانیم با شیوه های آمدنیوزی با آمد نیوز برخورد کنیم.

*امیدوارم دستگاه قضایی، اتهامات بیهوده را که باعث تشویش افکار عمومی می‌شود، رسیدگی کند. از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه تشکر می‌کنم،  نهادهای امنیتی خودشان در مورد آمدنیوز پاسخ لازم را خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.