احمد مشکورنیا رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری خاصی از قبیل؛ وبا، سارس (تنفسی) و آنفلوآنزا در بین زائران اربعین مشاهده نشده است گفت: در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها نیز کارشناسان و بازرسان مربوطه در مرز‌های استان مستقر شده‌اند و زائران در بدو ورود ویزیت می‌شوند.

او بیان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی که در مرز چذابه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده، بیشتر در زمینه خدمات بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها بوده است.

مشکورنیا اظهار داشت: در حوزه بهداشت محیط نیز کنترل آب، نظارت بر پخت غذا و همچنین شستشوی میوه ها، شرایط استحمام و آخرین وضعیت سرویس‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز ادامه داد: بازرسان این مرکز بهداشت به صورت شبانه روزی از ابتدای پیاده‌روی اربعین تا آخرین دقایق در مرز‌های استان حضور دارند و بسیار هم سخت‌گیرانه عمل می‌کنند چرا که سلامت مردم برای ما در اولویت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تمام موارد محتمل در خصوص بیماری‌های شایع در اربعین از زائران پرسیده می‌شود تا اگر در این زمینه‌ها مشکلی داشتند به سرعت به آن رسیدگی کنیم.

احمد مشکورنیا اذعان داشت: در صورت مشاهده درد شکم، اسهال و استفراغ، سرگیجه و مواردی از این قبیل به سرعت به آن رسیدگی می‌کنیم و نمونه برداری‌های لازم انجام می‌شود تا ویروسی یا میکروبی بودن یا نبودن بیماری مشخص شود.

او اظهار کرد: امسال با منظم‌تر شدن شرایط تردد زائران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی استان اقدامات بهداشتی و درمانی به صورت دقیق‌تر انجام می‌شود و فرایند بیماریابی نیز بهتر صورت می‌گیرد.

مشکورنیا افزود: اکنون درمانگاه‌های متعددی در مرز‌های استان مستقر است که جا دارد از هلال احمر استان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز که در این زمینه با ما همکاری لازم را داشتند، قدردانی کنیم.

او بیان داشت: پزشکان، پرستاران و بهیاران به صورت شبانه‌روزی در این درمانگاه‌ها مستقر هستند و به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

لزوم خودداری از مصرف منبع نامطمئن آب و یخ

این مقام مسئول گفت: انتظار می‌رود زائران آب بسته بندی شده و همچنین غذا‌های گرم مصرف کرده و از استفاده از هرگونه منبع نامطمئن آب و یخ خودداری کنند، زائران همچنین باید از تماس با افراد دچار بیماری‌های گوارشی یا تنفسی خودداری کنند و زائرانی دچار بیماری نیز موارد بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: زائران به هیچ عنوان از سبزیجات و سالاد استفاده نکنند، چرا که نحوه شستشوی آن‌ها مشخص نیست و می‌تواند باعث بیماری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.