به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت سنای این کشور در پی اعلام توافقنامه آتش‌بس پنج روزه منعقد شده بین ترکیه و آمریکا در شمال سوریه در بیانیه‌ای گفتند، این توافق یک "توافق آتش‌بس ساختگی" است که نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا "دست به تلاش‌های بی‌هدف می‌زند".

شومر و پلوسی در ادامه خاطرنشان کردند، ترکیه در این توافق هیچ چیز را تسلیم نکرد در حالی که ترامپ به اردوغان "همه چیز را داد".

آنها عنوان کردند، این توافق به اعتبار آمریکا آسیب وارد کرده و سبب می‌شود هزاران تن از زندانی‌های داعشی، در دستان دولت‌های ترکیه و سوریه باشند و این یک تهدید امنیتی علیه آمریکا خواهد بود.

این دو دموکرات ارشد کنگره آمریکا همچنین گفتند، آمریکا و هم‌پیمانانش "شایسته برخورداری از یک رهبری هوشمندانه، قدرتمند و عاقلانه از جانب واشنگتن هستند".

در بیانیه مشترک پلوسی و شومر آمده است: دونالد ترامپ باعث تشدید هر چه بیشتر آشوب و ناامنی‌های اخیر در سوریه که موجب کشته شدن ده‌ها غیر نظامی بی‌گناه، آوارگی صدها هزار تن دیگر و فرستادن کارت دعوت به داعش برای احیای دوباره فعالیت‌هایش، شده است. تنها سودبرندگان از سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا دشمنان ما یعنی داعش، بشار اسد، ولادیمیر پوتین و ایران هستند.

طبق این بیانیه، مجلس نمایندگان آمریکا چند روز دیگر قرار است یک بسته تحریم‌ها را به منظور کاهش تبعات انسانی خروج آمریکا از سوریه تصویب کند.

برخی جمهوریخواهان نیز از این توافق آتش بس انتقاد کردند.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت، تصمیم ترامپ برای رها کردن هم‌پیمانان کردش در سوریه مثل یک "لکه خون" در کتاب‌های تاریخ آمریکا به جا می‌ماند.

این سناتور ایالت یوتا انتقادهایش از تصمیمات ترامپ در صحن سنای آمریکا مطرح کرد.

او عنوان کرد: این تصمیمی که اعلام شد را به عنوان یک پیروزی معرفی کردند اما این به هیچ وجه به مفهوم پیروزی نزدیک نیست.

این سناتور خاطرنشان کرد، خارج ساختن سربازان آمریکایی محافظ کردها در منطقه "ناقض یکی از وظایف مقدس ما است. این به مثابه حمله به شرافت آمریکاست.

رامنی گفت، امیدوار است این آتش‌بس کارآمد باشد اما توافق با ترکیه باید قبل از آنکه آمریکا سربازانش را خارج می‌کرد حاصل می‌شد نه بعد از آن.

مارکو روبیو، یک سناتور جمهوریخواه دیگر نیز انتقادهای مشابهی را از این توافق آتش‌بس مطرح کرده و گفت: این توافق به جز اینکه به کردها این شانس را داده تا منطقه را ترک کرده و هدف قتل عام قرار نگیرند اما هیچ تغییر دیگری در دیگر مسائلی که من نگرانشان هستم به وجود نیاورده است.

برت مک‌گورک، نماینده سابق آمریکا در کمپین مبارزه با داعش این کشور نیز  در توییتر نوشت، این توافق آتش‌بس هدیه‌ای به ترکیه‌ است.

او عنوان کرد: آمریکا در واقع برنامه ترکیه برای گسترش مرزهایش به میزان ۳۰ کیلومتر در داخل سوریه را تصویب کرده بدون آن که قابلیتی برای تاثیرگذاری معنادار بر حقایق میدانی به دست آورد. این سازوکار غیر قابل اجراست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.