اعتراض کیهان کلهر به تهاجم ترکیه

در چند روز گذشته توییتی از کلهر منتشر شد که در جواب منتقدان به برپایی این کنسرت نوشته بود: «عشق و موسیقی هیچ‌گاه به سیاست آلوده نخواهد شد، اما در برابر ظلم و ستم و پاکسازی نژادی علیه هیچ قوم و ملتی سکوت نخواهد کرد. ساز، تنها سلاحم این شب‌ها به‌یاد «روژآوا» کوک و دستم بر ماشه است. روزها و شب‌های سخت ما مردم کرد تمام نشده همان‌طور که طاقت و استقامت و رزمندگی‌مان تمام نخواهد شد.» با توجه به متن نسبتا مبهم وی، برخی چنین سخنی را همراه با پاسخ به برخی کامنت‌ها، به برگزاری کنسرت تلقی کرده بودند حال آنکه جمعه وی آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که کنسرت خود را لغو خواهد کرد.

این نوازنده کرمانشاهی که خود زخم‌خورده جنگ است و خانواده‌اش را در سال‌های جنگ ایران و عراق بر اثر موشک‌باران از دست داده، در حاشیه کنسرت خود که در تالار «فستیوال هال لندن» برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از اقدام ارتش ترکیه گفت: «این روزها روزهای سختی برای مردم کرد است. متاسفانه خشونت و جنگی علیه مردم کرد شمال سوریه به راه افتاده که باعث شده تا مردم کرد زیر سرکوب و ستم رنج بکشند. این جنگ کشته‌شدگان و آوارگانی به همراه داشته و باعث می‌شود ما شاهد افزایش پناهجویان باشیم. موضوعی که برخی از سیاستمداران آن را متوجه نمی‌شوند.»

کلهر با اشاره به کنسرت دیروز شنبه که قرار بود در استانبول برگزار شود بیان کرد: «قرار بود همراه با «رامبرانت تریو» طی روزهای آینده کنسرت را در استانبول داشته باشم. اما من به نشانه احترام به برادران و خواهران کرد این کنسرت را لغو می‌کنم. من امشب آخرین بخش را به اجرای یک قطعه آوازی اختصاص داده‌ام که ویژه کودکان کرد درگیر جنگ اجرا می‌شود. امیدوارم روزی در دنیایی زندگی کنیم که خبری از جنگ نباشد و مطمئن باشیم همه در بستری آرام می‌خوابند. من نمی‌توانم حرف بزنم و کلامی ندارم که بگویم و این قطعه آخر را تقدیم می‌کنم به کودکان کرد.» «رامبرانت تریو» گروه سه‌نفره هلندی است که پیانو، درامز و کنترباس سازهای اصلی آن را تشکیل می‌دهند و از مهم‌ترین و موفق‌ترین آنسامبل‌های جاز هلند به‌شمار می‌روند. همکاری کیهان کلهر با این گروه علاوه بر برپایی کنسرت در نقاط مختلف جهان با ضبط آلبوم‌هایی نیز همراه بوده است. آلبوم «هنوز پاییز است» از این گروه همراه با کلهر از نگاه مجله سانگ لاینز جزو ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است.  

دیگر چهره‌های جهانی

رابرت دنیرو، هنرپیشه مطرح هالیوود که مخالفتش با ترامپ زبانزد است، نقش رئیس‌جمهوری آمریکا را در وقوع این فاجعه انسانی از نظر دور نداشته و علاوه بر محکوم کردن دولت ترکیه، به ترامپ نیز حمله کرده است. وی در توییتر خود نوشته: «ترامپ به دوستان کرد ما در سوریه خیانت کرده است. زنان و کودکان کرد وحشت‌زده، از ترس جانشان سعی می‌کنند از این تهاجم شرارت‌بار فرار کنند. جلادان ترکیه تا بن دندان مسلح درصدد پاکسازی قومی و قتل‌عام هستند.» دیوید هاروی، استاد برجسته دانشگاه‌ شهری نیویورک نیز در حساب شخصی توییتر خود نوشت: در اعتراض به حمله ترکیه به مردم کردستان سوریه از شرکت در نشست جامعه‌شناسی در آنکارا انصراف دادم. این اقدام ترکیه جنایت علیه بشریت است و باید با محکومیت جهانی مواجه شود.

دیوید هاروی متولد ۳۱ اکتبر سال ۱۹۳۵ در انگلستان و استاد ممتاز جغرافیا و انسان‌شناسی در دانشگاه شهری نیویورک است. هاروی یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان در عرصه مسائل اجتماعی جهان است. او درجه‌ دکترای خود را در رشته‌ جغرافیا در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. امروزه، به‌دلیل نفوذ و تاثیر چشمگیرش، در میان ۲۰ نویسنده مرجع در عرصه‌ علوم انسانی قرار گرفته است. علاوه‌بر این او یکی از مراجع جغرافی‌دانان آکادمیک در سطح جهان است. هاروی کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته است که در گسترش رشته‌ جغرافیای نوین بسیار حائز اهمیت هستند. آثار او سهم عمده‌ای در گسترش مباحث اجتماعی و سیاسی داشته‌اند.