به گزارش رویترز، سازمان تجارت جهانی امروز رسما مجوز اعمال تعرفه بر 7.5 میلیارد دلار کالای وارداتی اروپایی به آمریکا را صادر کرد.

شورای حل اختلاف سازمان تجارت جهانی که متشکل از نمایندگان ۱۶۴ کشور عضو این سازمان است، به آمریکا مجوز داده تا علیه سیاست‌های تجاری اتحادیه اروپا در حمایت از ایرباس و همچنین کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا که در تولید هواپیماهای ایرباس نقش دارند وارد عمل شده و بر واردات کالا از این کشورها تعرفه اعمال کنند.

پیشتر دادگاه سازمان تجارت جهانی در موضوع شکایت آمریکا به دلیل تخصیص یارانه به ایرباس در اتحادیه اروپا حق را به طرف آمریکایی داده بود.

دنیس شی سفیر تجاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی گفت که واشنگتن همچنان راه حل مذاکرات را ترجیح می‌دهد.

وی تاکید کرد البته این مسئله فقط زمانی اتفاق می‌افتد که اتحادیه اروپا مزایای تخصیص داده شده به هواپیمای ایرباس را به طور کامل از بین ببرد و این تضمین را بدهد که به هیچ عنوان دیگر یا در قالب یک مکانیزم دیگر آنها را مجددا اعمال نکند.

هیأت اروپایی نیز در نشست سازمان تجارت جهانی نسبت به اقدام آمریکا در اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت این مسئله کوته فکرانه خواهد بود.

اروپایی‌ها نیز شکایت مشابهی را علیه آمریکایی‌ها در حمایت از هواپیماسازی بوئینگ در سازمان تجارت جهانی مطرح کردند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ به نتیجه برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.