سایت تایمز آو اسرائیل در گزارشی درباره روابط مسکو و تل‌آویو، بر اختلاف دیپلماتیک روزافزون میان آنها در نتیجه رد درخواست مقامات اسرائیل برای آزادی "ناما ایساخار"، اسرائیلی بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی روسیه تأکید کرد.

دادگاه عالی روسیه پس از بازداشت ایساخار  ۲۶ ساله در فرودگاه مسکو که با خود ۹ کیلوگرم موادمخدر به همراه داشت، او را به هفت سال زندان محکوم کرد.

تایمز آو معتقد است که ایساخار به یک "برگه سازش" در مقابل هکر روسی به نام "الکسی بورکوف" تبدیل شده است.

بورکوف نیز توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در فرودگاه بن گورین (نزدیکی تل آویو) بازداشت شده است. اتهام وی تلاش برای فروش کارت‌های اعتباری به شهروندان آمریکایی از طریق اینترنت است و حکم بازداشت وی نیز توسط مسئولان آمریکایی صادر شد.

طبق این گزارش، در نتیجه این اختلافات روزافزون، "یک مقام دیپلماتیک بلند پایه اسرائیلی" از تبعه‌های این رژیم خواسته‌ است تا برای سفر به روسیه "دوبار" فکر کنند.

تایمز آو در ادامه نوشت: رهبران اسرائیل درخواست‌هایشان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای آزادی ایساخار را افزایش داده‌اند. او، اهرم فشاری است جهت آزاد کردن بورکوف که تحت بازداشت بوده و در شُرف استرداد به آمریکاست.

در همین راستا، مقام دیپلماتیک کذکور ضمن هشدار به شهروندان اسرائیلی نسبت به سفر به روسیه، گفت: "مادامی که روسیه به دنبال امضای برگه تبادل است، اسرائیلی‌ها باید درباره سفر به این کشور دو بار فکر کنند."

طبق گزارش این رسانه اسرائیلی، تل‌آویو روابط بسیار حساسی با مسکو دارند، روسیه یک بازیگر بزرگ در منطقه است، طوری که به شدت درگیر جنگ سوریه شد و نقش مهم و اساسی را در جلوگیری از سقوط نظام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور ایفا کرد. این درحالی است اسرائیل برای جلوگیری از "تقویت حضور نظامی ایران" در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی در سوریه تلاش می‌کند.

تایمز آو در ادامه نوشت: غالب ارزیابی‌ها در اسرائیل حاکی از آن است که انگیزه محاکمه ایساخار سیاسی بوده و پس از آنکه دادگاه عالی اسرائیل با تحویل هکر روسی به واشنگتن موافقت کرد، رد آزادی ایساخار یک اقدام متقابل از سوی مسکو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.