مسکو در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت دمشق را مجهز به سامانه‌های ضد موشکی اس ۳۰۰ کند اما در این باره تعلل به خرج داد، البته نه به درخواست اسرائیل بلکه به این دلیل که مسکو نمی‌دانست سرنوشت سوریه چه می‌شود آیا نظام سوریه در اثر شورش‌ها سقوط می‌کند و این سامانه‌ها به دست غرب می‌افتند؟ همانطور که رژیم معمر قذافی رهبر مخلوع لیبی سقوط کرد چراکه اولین کاری که نیروهای ویژه فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در لیبی کردند جستجو درباره مخازن تسلیحاتی لیبی بود که تجهیزات پیشرفته روسی و چینی را در خود جای داده بود.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در این باره نوشت، بعد از مداخله مسکو در سوریه در حمایت از نظام سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن شاید بتوان گفت مسکو منتظر فرصت طلایی برای ایجاد یک نقطه عطف در نوسازی تسلیحات سوریه بود بدون اینکه جامعه جهانی در راس آن آمریکا این کشور را به تلاش برای مانع تراشی در مسیر صلح به بهانه این حمایت تسلیحاتی از دمشق متهم کنند. غرب مدعی است باقی نگه داشتن جهان عرب در حال ضعف نظامی و برتری نظامی اسرائیل تنها راه واداشتن اعراب به میز مذاکراتی است که آنها به دنبالش هستند.

بدون شک تجهیز سوریه به اس ۳۰۰ سرآغاز سرازیر شدن تسلیحات گسترده به این کشور است  در عین حال مسکو بقای نظام سوریه را برای سال‌های آینده تضمین کرده است.

اگرچه این سامانه‌ها در سطح سامانه‌های اس ۴۰۰ نیستند اما به لحاظ قابلیت نظامی چیزی از سامانه‌های اس ۴۰۰ کم ندارند و اگر روسیه تصمیم بگیرد سوریه را به اس ۴۰۰ مجهز کند این موضوع برتری نظامی اسرائیل را از بین می‌برد.

روس‌ها به اسرائیلی‌ها در مناسبت‌های مختلف لزوم کاهش حملات‌ هوایی‌ و موشکی‌شان در سوریه را گوشزد کردند زیرا این مساله مسکو را در برابر نگاه‌های جهانی ضعیف نشان می‌دهد اما دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دائما ایران را بهانه قرار می‌دهد و می‌گوید، در قبال هر گونه تحول نظامی که ایران پشتش باشد کوتاه نمی‌آید و به حملاتش ادامه می‌دهد، به طوریکه به گفته اسرائیلی‌ها نیروهای هم‌پیمان سوریه و حزب‌الله لبنان بیشتر از نیروهای نظام سوریه هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند.

اما از منظر رسانه‌های اسرائیل تحول اخیر یعنی تصمیم روسیه به گذاشتن سامانه‌های اس ۳۰۰ در اختیار ارتش سوریه این تحول نگران کننده است به طوریکه روزنامه اورشلیم پست درباره تصمیم روسیه برای مجهز کردن سوریه به سامانه اس ۳۰۰ نوشت: چنین اقدامی تهدید خطر ناکی برای ارتش اسرائیل است چرا که سامانه اس ۳۰۰ بسیار کارآمدتر از دیگر سامانه‌های دفاع هوایی در سوریه است.

این روزنامه نوشت: اس ۳۰۰ تاثیر بسیار مهمی بر سامانه دفاع هوایی سوریه خواهد گذاشت چرا که قادر است از مسافت ۳۰۰ کیلومتری اهداف را مورد حمله قرار دهد.

شبکه ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد: تا دو هفته دیگر کابوسی در انتظار  اسرائیل خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو پیش از این در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که مجهز کردن سوریه به سامانه اس ۳۰۰ موجب افزایش خطرات در منطقه می‌شود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور ظرف دو هفته سوریه را به سامانه اس ۳۰۰ مجهز خواهد کرد. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که ۱۷ سپتامبر یک هواپیمای ایلوشین ۲۰ روسیه که درحال تلاش برای مقابله با حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لاذقیه بود، به اشتباه توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.