به گزارش اداره اخبار و رسانه های گروهی مجلس شورای اسلامی،علی لاریجانی امشب (یکشنبه شب) در حاشیه صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU)‌ در صربستان با احمد آل محمود رئیس پارلمان کشور قطر دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مجلس در ابتدای این دیدار با بیان اینکه شرایط منطقه پر تحرک است، گفت: اگرچه شرایط منطقه پرتحرک است اما کشورهای دیگری در منطقه دخالت می کنند و برخی از کشورها نیز در منطقه مشکل آفرین هستند و انرژی کشورهای اسلامی را از بین می برند البته هنوز بحران در منطقه وجود دارد و در برخی زمینه ها گسترش پیدا کرده است لذا باید برای حل آن تلاش بسیاری کرد.

** مبنای حل مسائل منطقه، گفت وگوی سیاسی

لاریجانی با تاکید بر اینکه مبنای حل مسائل منطقه را گفت وگوی سیاسی می داند نه رفتارهای نظامی، اظهارکرد: همان طور که رفتارهای نظامی در سوریه پاسخ نداد در جاهای دیگر نیز پاسخ نمی دهد و فقط به مردم سوریه خسارت وارد کرد و البته در یمن نیز اینگونه بود.

رئیس مجلس همچنین معتقد است که تاکنون در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور قدم های خوبی برداشته شده است.

رئیس پارلمان قطر نیز در این دیدار با بیان اینکه سیاست های قطر همواره بر گفت وگو استوار است، گفت: محاصره قطر اتفاق ناعادلانه ای بود که نباید رخ می داد، زیرا ما در مقابل نسل های آینده که در صلح باشند یا جنگ مسئول هستیم.

احمد آل محمود با اشاره به میانجیگری قطر در مساله یمن، اظهارداشت: امروز مردم مظلوم و مسکین یمن قربانی شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه برای شرکت در یکصد و چهل‌ و یکمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه جهانی بین‌المجالس عصر امروز عازم صربستان شد.

اتحادیه بین‌المجالس در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد که نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چند جانبه سیاسی و مختص نمایندگان پارلمان بود اما در ادامه به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد، مجالس ملی ۱۷۸ کشور عضو آن هستند و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای اعضای وابسته به شمار می‌آیند، این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.