سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه در مورد ابعاد بین‌المللی راهپیمایی اربعین حسینی گفت: آنچه که امروز در قالب پیاده‌روی اربعین تبلور یافته،‌ حرکتی عظیم، عاشقانه و خودجوش است. عظمت اربعین حسینی دقیقا نمایانگر حرکت جامعه اسلامی به سوی تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری است که در بیانیه گام دوم ایشان مطرح شده است.

وی تصریح کرد: اربعین تنها به شیعیان تعلق ندارد و اهل تسنن و حتی از سایر ادیان در آن حضور دارند و این موضوع نماد همدلی است. وحدت و یکپارچگی که از اربعین حسینی به جهان مخابره می‌شود، نماد آماده شدن جامعه اسلامی و حتی جهان برای انجام احکام دینی بوده تا دنیا برای قیام حضرت مهدی (عج) آماده شود.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با اشاره به آشوب‌های پیش‌آمده در عراق قبل از اربعین افزود: دشمنان دین، اسلام، ولایت و جمهوری اسلامی آشوب‌هایی در عراق انجام دادند تا مردم را ترسانده و از حضور مردم جلوگیری کنند؛ ولی آنان درک درستی از حرکت مردم نداشته و ندارند، چراکه اگر این حرکت را می‌شناختند، متوجه می‌شدند مردمی که الگوی خود را امام حسین (ع) قرار داده‌اند که همه چیز خود را در راه آزادی داد، در مسیر رسیدن به کربلا از هیچ چیزی نمی‌ترسند.

سردار کوثری با تاکید بر اینکه مردم در مسیر اربعین عاشقانه و با بصیرت گام برمی‌دارند، بیان کرد: در مسیر اربعین ترس معنا ندارد و از همین رو است که توطئه‌ها دشمن ناکام مانده و آنچه تلاش داشتند تا اربعین امسال را به حاشیه ببرند برعکس عمل کرده و سبب شده است اربعین حسینی امسال شکوهمندتر از هر سال برگزار شود.

وی اضافه کرد: حضور مردم از کشورها و ادیان مختلف موجب می‌شود که تحقیقات، پژوهش‌ها و بررسی‌های زیادی روی موضوع اربعین و این گردهمایی بی‌نظیر صورت پذیرد که در نهایت باعث می‌شود به هدف اصلی آن که همانا قیام امام حسین (ع) بود برسند و آرمان ابی عبدالله به جهانیان شناسانده شود.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با تاکید بر شعار امام حسین (ع) مبنی بر اینکه اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید، گفت: راهپیمایی اربعین مسیر خود را یافته و هر سال گسترده‌تر برگزار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که اسلام ناب محمدی مورد نظر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری در جهان شناخته و تبیین شود.

هماهنگی بسیار بالای مرزبانی ایران و عراق برای اربعین

همچنین فرمانده مرزبانی ناجا گفت: هماهنگی بسیار بالایی بین مرزبانی ایران و عراق برای اربعین وجود دارد.

سردار قاسم رضایی امروز در حاشیه بازدید از مرز مهران، اظهار داشت: چند روز  دیگر به اربعین حسینی باقی نمانده ولی جمعیت چشمگیری در حال تردد در مرزهای ایران و عراق هستند.

وی عنوان کرد: هماهنگی‌هایی که بین دستگاه های داخلی و بین دستگاه‌های خود عراق انجام شده بود، امروز ما شاهد هماهنگی بسیار بالایی بین این دو کشور هستیم.

وی افزود: در بحث روابط، تعامل و همچنین چگونگی تسهیل در تردد زوار آرامش بسیار خوبی بر مرز حاکم است.

رضایی تصریح کرد: از سوی زائرانی که از عتبات عالیات برمی گردند مسائل و  مشکلاتی در خصوص آبرسانی به زوار در خاک‌ عراق مطرح شده که امروز در این بازدید میدانی درحال هماهنگی هستیم تا تانکرهای آبرسان را راهی مسیر پیاده روی در زرباطیه عراق کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا  بیان داشت: مشکل دیگری که از صبح امروز با آن روبرو بودیم، در مرز زرباطیه باتوجه به حجم ازدحام‌ جمعیت در ورود به کشور شاهد ترافیک بودیم که با افزایش گیت های گذرنامه در کشور عراق مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: دلیل این‌مشکل هم این بود که بیشتر برنامه‌ریزی های در این زمان برای خروج زوار از ایران بوده و کمتر برای ورود برنامه ریزی داشتیم اما این مشکل برطرف هم اکنون برطرف شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: کرایه خودروها در مرز زرباطیه تا داخل خاک عراق نابسامان گزارش شده که در حال ساماندهی آن هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.