او با بیان اینکه تلاش ما این است که همه امکانات لازم را فراهم کنیم، اظهار کرد: بیش از ۸ هزار اتوبوس برای حمل و نقل زائران در نظر گرفته‌ایم که در صورت نیاز بین سه تا چهار هزار دستگاه دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته ما نمی‌توانیم تعداد زیادی وسیله به داخل خاک عراق بفرستیم؛ زیرا جاده‌ها در عراق باریک است و به دلیل حضور زائران اتوبوس‌ها راه سه ساعته را مجبور می‌شوند ده ساعته طی کنند. ما هرچه ماشین بیشتر به داخل عراق بفرستیم ترافیک بیشتر می‌شود.

وزیر کشور همچنین از زائران خواست به مرور و با توجه به ظرفیت جاده‌ها وارد عراق شوند. او با بیان اینکه بسته شدن موقتی مرزها هم به دلیل مدیریت ترافیکی است، از زائران خواست که مدت اقامت خود را در عراق کوتاه کنند. رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود ۸۰۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هنوز داخل عراق هستند که اگر این تناسب در زمان بازگشت زائران حفظ شود زائران دچار زحمت می‌شوند. از سویی در عصر اربعین عراقی‌ها مواکب خود را جمع می‌کنند و مواکب ایرانی به تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای زائران باشند. ما در حال‌حاضر دو هزار و ۵۰۰ موکب داریم و امکانات و تدارکات فراهم است و فقط مشکل آب وجود داشت که سریعا رفع شد، خواهش ما از زائران مدیریت سفر خود و کوتاه کردن مدت اقامت خود در عراق است.

بازگشت ۹۰۰ هزار نفر از زائران حسینی

از سوی دیگر، روز گذشته سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه با همت رزمندگان اسلام و مرزبانان غیور وضعیت امنیت در مرزهای کشور مطلوب است و مشکل امنیتی خاصی نداریم، از بازگشت ۹۰۰ هزار نفر از زائران حسینی خبر داد. به گزارش «ایسنا» اشتری در جمع خبرنگاران درخصوص وضعیت تردد زائران در مرزهای کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری آقا اباعبدالله حسین(ع)، گفت: برابر گزارش‌های رسیده از چهار مرز زمینی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی از اول ماه محرم تاکنون حدود دو میلیون نفر به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. او افزود: حدود ۶۰۰ هزار نفر از زائران از سفر عتبات‌عالیات برگشته‌اند و روز شنبه نیز ۳۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه شده است. سردار اشتری با اشاره به آمادگی کامل پلیس در خدمات رسانی به زائران حسینی در مرزهای کشور تصریح کرد: مشکلاتی در بحث حمل و نقل برای جابه‌جایی مسافران در آن طرف مرزهای ایران به سمت مرز عراق وجود دارد که مسوولان عراقی و ایرانی درصدد حل این مشکل هستند تا حرکت زائران متوقف نشود.

او با بیان اینکه هفته آینده پیک تردد زائران به عتبات‌ عالیات است، تصریح کرد: همکاران ما و دیگر نیروهای مسلح و مسوولان آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی به زائران دارند و امیدواریم مشکلات موجود نیز رفع شود. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مرز به‌خصوص در مرز مهران به علت تردد زیاد زائران عزیز وجود دارد که این وضعیت باعث توقف یک تا دو ساعتی و بعضا سه ساعتی زائران در بعضی از مسیرها به علت هدایت اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی توسط عوامل انتظامی برای جلوگیری از گره ترافیکی در سطح شهرها و موکب‌های بین راهی شده است. سردار اشتری تاکید کرد: باید زائران سفر خود را مدیریت کنند به‌خصوص در مسیر بازگشت با ماموران انتظامی مسیر سفر به عتبات‌عالیات همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید.

زائران ارز کافی همراه داشته باشند

از سوی دیگر، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز دیروز در توصیه‌هایی به زائران از آنان خواست که ارز کافی به همراه خود داشته باشند. او گفت که برخی از زانران در آن سوی مرز به دلیل همراه نداشتن ارز کافی دچار مشکلاتی شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق امروز کمک‌های خوبی درباره حمل و نقل انجام داد و زائران از سمت عراق هم توانستند به شهرهای زیارتی منتقل شوند، گفت: همچنان زائران بسیاری در مرزهای چهارگانه ما هستند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تا در صورت همراه داشتن افراد سالمند، کودک یا بیمار، زائران مدیریت لازم را قبل از سفر داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. او افزود: در تلاش هستیم تا خدماتی مانند آب را که مورد نیاز زائران است در ایران و عراق برطرف کنیم. خوشبختانه موکب‌ها در عراق و ایران در حال آماده‌سازی برای خدمات‌رسانی هستند. محمدی‌فر با بیان اینکه مرز خسروی محدودیت زمانی دارد، گفت: زائرانی که قصد تردد از این مرز را دارند، با مدیریت سفر خود می‌توانند در ساعت مجاز برای تردد از این مرز بسیاری از مشکلات را پشت‌سر بگذارند. همچنین ظرفیت این مرز محدود است؛ امیدواریم در آینده بتوانیم ظرفیت مرز خسروی را افزایش دهیم.

۶۰ پایگاه درمانی آماده برای روزهای شلوغ

همچنین روز گذشته علی‌اصغر پیوندی، رئیس هلال‌احمر، در صفحه توییتر خود از برپایی ۶۰ پایگاه درمانی آماده برای روزهای شلوغ راهپیمایی اربعین خبر داد. او نوشت: «‌۷۰ هزار خدمت در ۵روز نخست شروع به‌کار مراکز درمانی ‎هلال احمر در عراق، برای خودش رکوردی است. هنوز خیل عظیم زائران ایرانی به کربلا نرسیده‌اند. ۶۰پایگاه درمانی با بیش از ۲۲۰۰کادر داوطلب و مجهز آماده روزهای شلوغ پیش‌رو هستند.‎»