بیزینس اینسایدر گزارش داد، در شرایطی که ارتش ترکیه کماکان بر خلاف مخالفت‌های جهانی به عملیات خود در شمال سوریه ادامه می دهد، مقامات آمریکایی دور جدیدی از صدور هشدار ها به ترکیه را آغاز کرده‌اند. وزیر خزانه داری آمریکا به مقامات ترکیه هشدار داده است که تداوم وضعیت فعلی، باعث اعمال تحریم‌های " کاملا موثری" بر ضد اقتصاد ترکیه خواهند شد.

منوچین با بیان این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وی اختیارات لازم برای اعمال تحریم بر ضد ترکیه را داده است به مقامات ترک هشدار داد که اگر لازم باشد، اقتصاد ترکیه را تعطیل خواهیم کرد.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده است که تحریم‌های جدید آمریکا بیشتر از آن که اقتصاد ترکیه را هدف قرار دهد، مقامات نظامی و دولتی ترکیه را هدف قرار خواهد داد. یک مقام آگاه در وزارت خزانه داری آمریکا به نیویورک تایمز گفته است که الگوی تحریم‌های جدید مد نظر واشنگتن، مشابه تحریم‌هایی خواهند بود که سال گذشته و به دنبال بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه بر ضد برخی مقامات ترکیه از جمله دو وزیر این کشور وضع شدند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ که از سوی احزاب سیاسی آمریکا برای واکنش بیشتر به ترکیه تحت فشار قرار گرفته است بار دیگر به ترکیه هشدار داد که اقدامات اخیر در صورت تداوم می تواند اقتصاد ترکیه را با خطر نابودی مواجه کند. وی پیشتر در پیامی توئیتری نوشته بود که اگر حملات ترکیه به شمال سوریه را تخطی از چارچوب ها تشکیل دهد، همان طور که قبلا اقتصاد ترکیه را نابود کرده است، این بار نیز همان کار را انجام خواهد داد.

اقتصادترکیه سال گذشته را با تورم بالای ۲۰ درصد و رشد اقتصادی منفی به پایان رساند. ارزش لیر نیز که سال گذشته حدود ۳۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته بود با تنش های جدید بین دو متحد عضو ناتو وارد دوره ریزشی جدیدی شده است. پیش بینی می شود امسال نیز اقتصاد ترکیه ۰.۳ درصد کوچک تر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.