به گزارش روسیا الیوم، جی سولومون، کارشناس آمریکایی موسسه واشنگتن در گزارشی با عنوان "جنگِ در سایه میان کره شمالی و اسرائیل" ضمن اشاره به تلاش‌های پنهان و بی‌نتیجه رژیم صهیونیستی برای جلب حمایت کره شمالی، جزئیاتی از جنگ پنهانی که از دهه شصت میان دو طرف وجود دارد، ارائه کرد.

این کارشناس آمریکایی اظهار کرد: شایعه‌هایی در کره شمالی مبنی بر این پخش شده بود که موساد زمانی در زمینه مدیریت عملیات‌های خرابکارانه علیه کره شمالی فعالیت‌هایی داشته است. در بهار سال ۲۰۰۴ یک قطار مسافربری در کره شمالی در نزدیکی مرزهای چین هدف انفجار بزرگی قرار گرفت که بر اثر آن بیش از ۵۰ تن کشته شدند.

سولومون به نقل از گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های آسیایی در این زمینه نوشت، برخی سربازان سوری از جمله قربانیان این انفجار بودند و حدس زده می‌شود جاسوس‌های اسرائیلی این قطار را برای مانع‌تراشی در مسیر صادرات موشک‌های پیونگ یانگ هدف قرار دادند.

وی در واکنش به این اطلاعات جنجالی گفت که علی رغم سفرهای متعدد به سئول و تل‌آویو، نتوانسته از صحت آن اطلاعات اطمینان پیدا کند.

دیگر نکته بسیار تعجب‌آور در اظهارات سولومون اشاره او به گزارش‌های مطبوعات چینی مبنی بر این امر بود که بر اساس آنها هیئتی از ناوگان هوایی این کشور در ژوئن ۱۹۷۳ شامل ۲۰ خلبان ماهر را که پروازهایی علیه نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره انجام داده بودند، اعزام کرد.

به گفته این کارشناس، زمانی که جنگ در سال ۱۹۷۳ آغاز شد، برخی نظامیان اسرائیلی از برخوردهایی با جنگنده‌های کره شمالی بر فراز شبه جزیره سینا گفتند و ژنرال بنیامین بیلید، فرمانده ناوگان هوایی رژیم صهیونیستی اکتبر ۱۹۷۳ در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیلی دو جنگنده میگ را که توسط خلبانان کرره شمالی هدایت می‌شد، سرنگون کردند.

او در ادامه گزارش خود مدعی شد، بخش اطلاعات نظامی اسرائیل در ماه‌های پس از جنگ اکتبر مکالماتی به زبان غیر بومی در خاورمیانه و یا سوریه میان فرماندهان جنگنده‌های سوری را رصد کرد.

سولومون افزود: مسئولان اسرائیلی تلاش بسیاری برای شناسایی هویت این خلبانان ناشناس انجام دادند، آنها مکالمه‌های ضبط شده را جهت بررسی برای پنتاگون ارسال کردند، اما پاسخی که از واشنگتن دریافت کردند آنها را بهت زده کرد، آمریکایی‌ها گزارش دادند نیروهایی از کره شمالی به ارتش سوریه ملحق شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.