به گزارش روزنامه لبنانی «النهار» جعجع که در بیست و سومین کنفرانس اعضای مقیم حزب نیروهای لبنانی در آمریکای شمالی سخنرانی می کرد، در بخشی از سخنانش به تنش‌ میان آمریکا و ایران در منطقه پرداخت.

وی گفت: تقابل گسترده ای میان آمریکا و متحدانش با ایران و متحدانش در منطقه وجود دارد. این تقابل خود را در تحریم های اقتصادی اخیر آمریکا علیه ایران نشان داد که ظاهرا نتیجه ای نخواهد داشت. اما آیا آمریکا و متحدانش آماده اند پا را فراتر از این بگذارند؟ البته، نشانه ها عکس این مسئله را نشان می‌دهد. به این‌معنا که ایران از این بحران (تحریم‌های اقتصادی آمریکا) قوی تر از قبل خارج خواهد شد. در نتیجه با این وضع، این سوال مهم مطرح می شود که سرنوشت و وضعیت خاورمیانه چه خواهد شد؟

آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با خروج یکجانبه از توافق هسته ای (برجام)، تحریم های گسترده ای را بویژه در زمینه های نفتی و بانکی علیه ایران وضع کرد.   

رئیس حزب نیروهای لبنانی که از شخصیت های نزدیک به عربستان و آمریکا در لبنان است، در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت لبنان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، دو تهدید جدی برای لبنان وجود دارد. نخست تهدید امنیتی- نظامی- راهبردی. به این معنا که لبنان اکنون مانند یک اتوبوس بدون راننده است. هر کس آن را هدایت می‌کند، پشت فرمان ننشسته به همین جهت معلوم نیست ما به کجا خواهیم رسید؟ موضوع صلح و جنگ در لبنان به دست حزب الله است. به امید اینکه این حزب ما را به جنگی در منطقه که تبعات اسفباری دارد، نکشاند.

وی خطر دوم پیش روی لبنان را اقتصادی دانست و گفت: دولت بیش از ۹۴ میلیارد دلار مقروض است. رشد در کشور طی سال های اخیر نزدیک به صفر بوده است. از سوی دیگر،‌ درآمد دولت روبه کاهش و هزینه‌هایش رو به افزایش است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.