محمدجواد ظریف امروز مهمان بهارستان نشینان بود و با سه سوال نمایندگان پاسخ داد. پاسخ هایی که در نهایت نمایندگان را قانع کرد تا سوالات به رای گذاشته نشود.

گلایه نماینده اصولگرا از سفارتخانه ها و پاسخ ظریف به انتقادات اقتصادی

سوال اول را محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ از وزیر خارجه پرسید و گفت: «چه اقداماتی برای محور قراردادن قتصاد و توسعه ملی صورت گرفته است و چه اقداماتی برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی انجام شده است. » 

پورمختار گفت: توضیحات شما در پاسخ به این سوال تنها سه تا خبر بود،می گویید سفرا و استانداران ملاقات هایی با هم دارند خب بفرمایید چه تعداد سفیر یا استاندار در این ملاقات ها بودند، چه توافقاتی صورت گرفته است؟ آیا قرارداد مشخصی در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری بسته شده است؟  بحث ما آمار و اطلاعات است. 

او بر ضرورت جذب سرمایه خارجی در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: تبلیغات سنگینی علیه ایران از سوی آمریکا، اسرائیل و منافقین صورت می گیرد که تلاش دارند القا کنند ایران برای سرمایه گذاری ناامن است، وزارتخارجه چه اقدامی برای خنثی سازی این تبلیغات انجام داده است؟

پورمختار همچنین از نقش سفارتخانه ها در تحقق اهداف اقتصادی وزارتخارجه سوال کرد و گفت:حسب گزارشاتی که به ما می رسد عملکرد سفارتخانه ها بسیار بسیار ضعیف بوده است و عملا غیرفعال هستند، یکی از عزیزان گفتند ما به دو کشور استرالیا و قبرس رفتیم دیدیم هیچ فعالیتی از سوی سفیر و مسئولان برای جذب سرمایه گذاران صورت نمی گیرد و توجهی نمی کنند. بسیاری از ایرانیان نامه نوشتند و از بی توجهی سفارتخانه ها گلایه دارند. از حیث همکاری های بین المللی در پاسخی که فرستادید اشاره کردید برنامه پیمان ها در سال ۹۶ به سفارتخانه ها ابلاغ کردیم که سفارتخانه ها باید عملیاتی می کردند الان بعد از یک سال چه برنامه هایی اجرا شده است. 

وزیر امور خارجه هم در پاسخ پورمختار گفت: ما وظیفه تسهیل اقتصادی را بر عهده داریم و نه تصدی گری را.وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه گذار نیست، بلکه وظیفه این وزارتخانه تسهیل انجام این امور است. این وزارتخانه سرمایه گذاران را شناسایی کرده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات و شرایط آن ها زمینه را برای همکاری میان آن ها با بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی داخل کشور فراهم می سازد.

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: این کار با کمک مجلس شورای اسلامی انجام شد، امکان ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند که بتواند با همسایگان که مهمترین طرف های تجاری هستند، ارتباط ویژه ای برقرار کنیم که این حرکت با اجرایی مشترک توافق اوراسیا در میانه آبان ماه، اجرا می شود، حضور رییس جمهوری در این اجلاس بسیار مهم بود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دوم نماینده کبودرآهنگ مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ارتقا جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی انجام شده است، گفت: ما وظیفه خود را درحمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار می دهیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها به کار می گیریم؛ دو ایرانی که غیر قانونی زندانی بودند، آزاد شدند و به ایران بازگشتند، یک ایرانی که به درخواست آمریکا بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد، برای اینکه این تلاش ها بی نتیجه نشود، آنها را رسانه ای نمی کنیم و از گفت وگو و رایزنی های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن این اقدامات استفاده می کنیم.

در نهایت مسعود پزشکیان از پورمختار پرسید که از پاسخ های وزیر قانع شده است یا نه که نماینده کبودرآهنگ گفت قانع نشده ولی با قولی که وزیرخارجه داد سوال به رای گذاشته نشود.

پای حوادث تروریستی به سوال از آقای وزیر باز شد

سوال دوم از ظریف را نماینده خاش پرسید. علی کرد از وزیر خارجه درباره علت نبود دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرق ایران سوال کرد. او با مرور چند مورد عملیات تروریستی در مرزهای شرقی کشور از ظریف گلایه کرد و گفت چرا عکس العمل سریعی را از شما شاهد نبودیم. 

او در بخشی از اظهارات هم خطاب به رئیس جلسه گفت به وزیر خارجه تاکید کنید به سوال من گوش دهد که پزشکیان در پاسخ گفت: بابا اینجا هستند و قشنگ گوش می دهد.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان ابر اولویت سیاست خارجی در کنار تسهیل امور اقتصادی است، گفت: روابط ما با پاکستان دچار سردرگمی نیست. در حال حاضر مرز ایران با پاکستان امن‌ترین مرزها برای این کشور است درخواست ما این است که این مرز برای ما هم امن باشد.

وزیر خارجه همچنین درباره ربودن افسران ایرانی توسط ضد انقلاب گفت: پیگیری‌هایمان را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌دهیم و به پاکستان سفر می‌کنیم. ضمن اینکه روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان بسیار خوب است و رفت و آمدها و دیدارهای جدی با آنها داریم.

وی گفت: باید بکوشیم از بزرگان منطقه و رهبران دینی و همچنین نمایندگان مجلس و ذی‌نفوذان منطقه‌ای به منظور کاهش حملات تروریستی استفاده کنیم.

در نهایت بعد از پاسخ های ظریف، نماینده خاش گفت که به خاطر وحدت بین مجلس و دولت سوال را به رای نمی‌گذارم اما وزرا باید در مقابل ملت، خون شهدا و فرامین رهبری پاسخگو باشند.

پاسخ ظریف درباره کردهای سوریه نماینده مهاباد را قانع کرد

جلال محمودزاده سومین سوال کننده امروز از ظریف بود. او از وزیرخارجه پرسید« علت عدم جلوگیری از سدسازی غیرقانونی ترکیه و همچنین موضع وزارت خارجه در قبال حمله ترکیه به کردهای سوریه» چیست؟

ظریف در پاسخ به نماینده مهاباد تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی در بحث کردهای سوریه کاملاً مشخص است، ما اعلام کرده‌ایم که تنها راه حفظ امنیت در ترکیه، حضور نظامی دولت مرکزی سوریه در مناطق مرزی است و بر اساس قرارداد آدانا این پیشنهاد امکان‌پذیر است. از این رو قطعاً از طریق اقدام علیه تمامیت ارضی سوریه نمی‌توان امنیت را ایجاد کرد، از این رو این مسئله سیاست جمهوری اسلامی بوده و ما این مسائل را در ملاقات با دوستان ترک و هم در جلسات آستانه به ویژه در نشست اخیر مطرح کرده‌ایم.

وی گفت: از این رو ما آمادگی همکاری داریم تا دولت سوریه و ترکیه بتوانند بر اساس مقررات بین‌المللی، با حضور نیروهای سوری و با حفظ احترام ساکنان آن منطقه عملیات کنند. هیچ‌کس نباید اجازه دهد که از خاکش برای حمله به دیگران استفاده شود.

پس از طرح سوال نماینده مهاباد و توضیحات وزیر امور خارجه محمودزاده گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع شده و در عین حال خواستار پیگیری موضوع سدسازی ترکیه و دفاع از کردهای سوریه از سوی وزارت خارجه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.