خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد؛ مقام مذکور (که نامش فاش نشده) گفت آخرین تلاش بوریس جانسون درباره برگزیت غیرممکن است زیرا یک گام به عقب وناکارآمد است که بریتانیا و اتحادیه اروپا را از هم دورنگه می دارد.

در حالی که فقط ۲۸ روز تا موعد برگزیت باقی مانده است دو طرف خود را آماده تاخیر در اجرای آن  یا برگزیت بدون توافق می کنند.

جانسون می گوید به دنبال توافق است اما تاکید دارد که نمی تواند برگزیت را بعد از موعد آن در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به عقب بیندازد.

رویترز نوشت: واکنش سرد بروکسل به طرح جانسون نشان می دهد که دو طرف درباره اولین خروج یک کشور از پروژه اتحادیه اروپا که بعد از جنگ جهانی دوم و بر روی خرابه های ناشی از جنگ در اروپا بنا شد، تاچه اندازه از هم فاصله دارند.

در پیش نویس بیانیه ای که به رویت رویترز رسیده و قرار است تا ساعاتی دیگر منتشر شود آمده است، گروه برگزیت پارلمان اروپا بر این باور است که طرح جانسون «شالوده ای برای توافق» ارائه نمی دهد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی جداگانه به رویترز گفت طرح جانسون غیرممکن است عمدتا به این دلیل که راه حلی را برای مرز ایرلند شمالی وایرلند با خروج انگلیس از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا ارائه نمی دهد.

وی افزود: این طرح فاقد راه حلی برای مسائل  گمرکی است و مرز سخت را بر جزیره ایرلند اعمال می کند.

در دوبلین، پایتخت ایرلند، که نقش مهمی را درهرگونه توافقی ایفا می کند، «پاتریک اودونوان»  وزیر دارایی این کشور گفت: از نظر ما این  طرح شالوده توافق را تشکیل نمی دهد اما می تواند پایه ای برای مذاکرات بیشتر باشد.

«استفن بارکلی» وزیر برگزیت کابینه انگلیس گفته اکنون اتحادیه باید  از یک برگزیت آشفته در ۳۱ اکتبر جلوگیری کند.

وی افزود : اتحادیه باید نشان دهد که می تواند خلاق وانعطاف پذیر باشد.

این مقام انگلیسی همچنین گفت کشورش آماده مذاکرات درباره جزییات طرح است.

بر اساس قانونی که  مخالفان جانسون در پارلمان تصویب کرده اند اومجبور است تا وقتی توافقی حاصل نشده برگزیت را به عقب بیندازد اما نخست وزیر انگلیس می گوید تاخیر پیشتر «بی حاصل و هزینه بر» است.

بوریس جانسون روز چهارشنبه طرح جدید و نهایی دولت این کشور درباره نحوه اجرای خروج از اتحادیه اروپا برگزیت را رونمایی و یک نسخه آن را به این اتحادیه تسلیم کرد.

نخست وزیر انگلیس  در این طرح پیشنهاد کرده است طرح «پشتیبان» موسوم به بک استاپ ایرلند شمالی از پیش‌نویس توافق برگزیت که آذر ماه گذشته میان دولت «ترزا می» و سران کشورهای اروپایی تصویب شد حذف و به جای آن ترکیبی از کنترل تبادل کالا و تبعیت از مقررات بازار مشترک اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شود. به این ترتیب که ایرلند شمالی همراه با انگلیس در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج شده اما تا سال ۲۰۲۵ از قوانین و مقررات بازار مشترک اتحادیه اروپا تبعیت می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.