سعید نمکی روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی سالمند (۹ مهر) افزود: دومین اتفاق در مباحث جمعیتی ایران که با آن مواجه خواهیم بود این است که درآینده جمعیت زنان سالمند  از مردان سالخورده پیشی می گیرد به دلیلی اینکه در کشورهای در حال توسعه با توجه به مراقبت های سلامت ویژه زنان و کودکان به نوعی سلامت مردان مغفول می ماند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه مردان در جامعه کمتر دنبال چکاپ سلامت خود هستند،  در آینده شاهد افزایش جمعیت زنان سالمند در جامعه خواهیم بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور، سالمند تلقی می شوند که در آینده نزدیک ا ین رقم به ۱۶ درصد و بعد از آن به ۲۸ درصد جمعیت خواهد رسید.

نمکی گفت: ما به عنوان متولیان جامعه باید به سالمندان توجه کنیم؛  تفاوت ما با کشورهای صنعتی این است که نوع خلق و خوی جمعیت سالمند ما با آنها متفاوت است، سالمندان ما افرادی هستند که جوانی نکرده اند و پیر شده اند همان طور که کودکان ما کودکی نکرده و جوان شدند.

وی افزود: فردی که در دوره جوانی خود به دلیل بیکاری احساس سرباری کرده،  در سالمندی نیز افسرده است، این فرد به دنبال آزمایشات دوره ای مصرف دارو نمی رود و دچار پوکی استخوان می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: گرفتاری ما این است که متاسفانه درصد سالمند افسرده ما کم نیست بنابراین اولین گام برای حمایت از سالمندان، ایجاد نشاط اجتماعی است و باید کیفیت زندگی آنها را تغییر داد. همچنین باید برای همه اقشار جامعه، جو شاد ایجاد کنیم.

 

ضرورت سنت های حسنه گذشته  

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، گفت: باید به سنت های گذشته برگردیم.  در سنت و فرهنگ ما در هر خانه ای که پیری بود در آن خانه انرژی و نور بود اما متاسفانه حالا سالمندان را به سرای سالمندان و کودکان را هم برای مراقبت به مراکز دیگر می سپاریم و دونسلی را که در زندگی غوغا می کردند، از یکدیگر جدا کرده ایم.  

نمکی اضافه کرد: متاسفانه امروز بین دونسل کودکان و پدران و مادران خود فاصله ایجاد کرده ایم و راه بازگشت آن هم بازگشت به سنت های گذشته است.

وزیر بهداشت که طی هفته های اخیر،  مادر خو د را از دست داد با حضور در جمع سالمندان با ابراز احساسات متاثر شد و با قرائت ابیاتی به حاضر توسعه کرد که هر جا که سالمندی است قدرش را بدانند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.