هلنیک شیپینگ نیوز گزارش داد، واردات نفت هند از عراق در ماه اوت رکورد زد چون پالایشگاه های این کشور نفت خام ارزان‌تر بصره را جایگزین واردات گرانقیمت از آفریقا کردند.

 سومین وارد کننده بزرگ نفت خام دنیا ماه گذشته حدود ۱.۳۲ میلیون بشکه نفت عراق را وارد کرد که تقریباً یک سوم بیشتر از ماه جولای و ۲۹ درصد بالاتر از اوت ۲۰۱۸ بود.

 واردات نفت هند از آفریقا ۱۸.۳ کاهش یافت و به ۷۶۴۵۰۰ بشکه در روز رسید. دلیل آن هم افزایش قیمت نفت خام سنگین و شیرین آنگولا، کامرون و چاد بود.

 کاهش تولید نفت اوپک و تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلا عرضه نفت خام ترش و سنگین را کاهش داده و و باعث شده عراق، تولید کننده شماره دو اوپک ،سهم بازار هند را به دست آورد.

 به گفته تحلیلگران ریفینیتیو، بشکه های نفت عربستان و امارات در بازار خرید نقدی در دسترس نیستند در حالی که نفت عراق را به راحتی می توان با قیمت مناسب به دست آورد. همین امر باعث به حداکثر رسیدن خرید نفت از عراق شده است.

 شرکت بازاریابی نفت عراق با تقویت تولید نفت، آن را از طریق مزایده های نقدی می فروشد.

عراق بزرگترین عرضه کننده نفت به هند است و پس از آن عربستان قرار دارد.

در ماههای اخیر، عراق ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که بالاتر از هدف ۴.۵ میلیون بشکه در روز این کشور است. در حالی که تولید عربستان سعودی پایین تر از اهداف آن است.

واردات کل هند در ماه اوت حدود ۴.۷ میلیون بشکه در روز بود. این کشور در ماه اوت سال گذشته هم همین مقدار واردات داشت.

پالایشگاه های هند هم مانند سراسر دنیا آماده می شوند تولید نفت سوخت سولفور پایین را برای سوخت رسانی به کشتی‌ها از ۲۰۲۰ افزایش دهند.

سازمان دریانوردی بین المللی از اول ژانویه استفاده از سوخت بالای ۰.۵ درصد سولفور را به منظور کاهش آلودگی هوا ممنوع می کند. میزان سولفور سوخت فعلی کشتی ها ۳.۵ درصد است.

برخی پالایشگاه های هندی مثل ریلاینس حتی می توانند با نفت سولفور بالایی مثل نفت سنگین بصره، سوخت سولفور پایین تولید کنند.

با توجه به واردات از عراق و عربستان، کل واردات نفت هند از خاورمیانه در ماه اوت نسبت به جولای ۱۶ درصد افزایش داشت.

 نیجریه سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت برای هند است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.