با گذشت چند روز از حملات به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و کاهش تولید نفت، آمریکا و متحدانش در تلاش برای تامین نیاز بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت هستند.

در اولین گام عربستان برای جبران کمبود تولید خود از عراق درخواست واردات ۲۰ میلیون بشکه نفت را داد، امری که شاید در کوتاه مدت بتواند قیمت را ثابت نگه دارد، اما در دراز مدت اقدام چندان موثری نخواهد بود.

در ادامه آمریکا از فروش ذخائر نفتی خود به منظور تثبیت قیمت‌ها خبر داد امری که با توجه به سختی در استخراج نفت، نیازمند افزایش قیمت بیشتری در بازارهای بین المللی است تا ورود ذخائر نفتی را توجیه اقتصادی کند.

اما واکنش خریداران نشان از افزایش رقابت برای خرید نفت را دارد، با کاهش تولید از سوی عربستان، هند به عنوان سومین مصرف کننده نفت در جهان برای تامین نیاز خود به دنبال افزایش واردات از کشور روسیه است، در همین راستا وزیر سوخت هند و مدیرعامل روس نفت از تولیدکنندگان بزرگ نفت روسیه، ضمن مذاکره از پیسنهاد افزایش سرمایه گذاری شرکت‌های هندی در روسیه خبر داد.

تغییر رفتار سریع خریداران نفتی به منظور تهیه نفت از سایر تولید کنندگان، باعث بالا رفتن رقابت و به طبع آن افزایش قیمت نفت خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.